Acties voor cao Tuinzaadbedrijven nu onvermijdelijk

Werkgevers nog steeds niet bereid om verder te praten

Door Redactie 12 april 2024

Op maandag 12 februari wezen werknemers in de Tuinzaadsector het eindbod van werkgevers voor een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven af. Op 1 maart vond een gesprek plaats, maar de werkgevers bleven bij hun standpunt. Acties zijn nu onvermijdelijk. Momenteel informeren en mobiliseren we met onze kaderleden werknemers door bij verschillende bedrijven te flyeren en bijeenkomsten te houden. En we gaan door!

Acties voor betere cao Tuinzaden onvermijdelijk

Wat hebben we tot nu toe gedaan?

• Flyeractie
    -  Op 11 en 12 maart hebben we flyers uitgedeeld aan de poorten van bedrijven in de omgeving van Enkhuizen. We bezochten Syngenta, Enza, Incotec, Pop Vriend, Pan American en Bayer (Monsanto)
    -  Op 27 maart deelden we flyers uit bij Bejo Zaden, Hazera en Groot en Slot.
    -  Op 3 april geflyerd bij Rijk Zwaan en Syngenta in De Lier.
  • Daaropvolgend hebben er medewerkersbijeenkomsten plaatsgevonden op 18 maart in Lutjebroek, 2 april; Warmenhuizen en de laatste op 8 april in De Lier. Tijdens deze bijeenkomsten hebben wij het cao-proces en de stand van zaken besproken. We hebben gebrainstormd over de verschillende actievormen met als doel druk te organiseren om de werkgevers te bewegen om alsnog met een beter cao-voorstel te komen.

Weinig kennis bij medewerkers over de cao en vakbondsrechten

We hebben ervaren dat weinig medewerkers ervaring hebben met actie voeren, onvoldoende op hoogte te zijn van het cao-traject en niet goed weten wat hun rechten en plichten zijn. Dat was voor ons aanleiding om een overzicht te maken van veelgestelde vragen. Dit overzicht is bedoeld om medewerkers te voorzien van heldere en toegankelijke informatie over het cao-proces, vakbondsrechten, en de mogelijkheden voor actievoeren. We hopen dat het zal bijdragen aan een beter begrip en betere betrokkenheid van de medewerkers bij deze belangrijke onderwerpen.

Ga naar de veelgestelde vragen

Actiecomité en mobilisatie van medewerkers

Na de afwijzing van het eindbod hebben de vakbonden samen met de cao-commissie besloten om een actiecomité op te richten. Dit comité, bestaande uit kaderleden van verschillende bedrijven, zal de medewerkers in de Tuinzaden informeren en mobiliseren. We overleggen maandagavond 15 april met kaderleden om de vervolgstappen met elkaar te bespreken en een planning op te stellen voor de komende weken.

Hoe nu verder?

De meerderheid van onze leden heeft het eindbod verworpen. We hebben de werkgevers gevraagd om alsnog met ons betere afspraken te maken. Dat hebben ze tot op heden helaas niet gedaan. Wij zijn nu weer aan zet en gedwongen om in beweging te komen.  Met als uiterste middel dat we een ultimatum moeten stellen en tot stakingsactie of werkonderbrekingen over moeten gaan. Dat doen we alleen wanneer daar draagvlak voor is. Deze acties zijn erop gericht een nieuwe cao af te dwingen. Dat hebben we ook kenbaar gemaakt tijdens het OR-platformoverleg op 10 april bij Pop Vriend in Andijk. Wij hopen dat we samen met het OR-platform de druk bij de werkgevers verder kunnen opvoeren. We zullen de komende weken de flyeractie uitbreiden en met het actiecomité ludieke acties  uitwerken.

Communicatie

Leden houden we via e-mail op de hoogte en worden aangemoedigd hun stem te laten horen. Heb je nog niet eerder mailingen ontvangen? Controleer dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan.

Samen staan we sterk!

Een cao Tuinzaadbedrijven komt er niet vanzelf. We zullen samen de werkgevers duidelijk moeten maken dat er een goede cao tot stand moet komen, die recht doet aan jullie koopkrachtverlies. Wist je dat alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Tuinzaadbedrijven? Ben je nog geen lid? Als je nu lid wordt van FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Word lid

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij Jeroen Brandenburg of Leo van Beekum, onderhandelaars FNV Agrarisch Groen.