Eerste cao-overleg Agrarische Bedrijfsverzorging teleurstellend

Volgende ronde: 22 april

Door Redactie 26 maart 2024

Op 21 maart jl. was de eerste onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten. Op voorhand gaf de werkgever aan onze voorstellen buitensporig te vinden. Uiteindelijk hebben we toch onze voorstellen nog toe kunnen lichten. In een proces van onderhandelen zal er geen enkele partij vanuit gaan alles binnen te halen wat voorgesteld wordt. Dit is hoe onderhandelen werkt, je komt niet meteen met je bodem.

Update eerste cao-onderhandelingsronde Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Koopkracht

We hebben aangegeven dat voor de vakbonden en dus de werknemers, de loonontwikkeling gelijk moet zijn aan de inflatie (inclusief reparatie). Daarnaast moet er aandacht zijn voor een goede werk-/privébalans (inclusief roosters/urenbank) en duurzame inzetbaarheid.

Weinig tot geen onderhandelingsruimte

Na wederzijds toelichten van de voorstellen was de boodschap van de werkgever dat hun bod niet verder ging dan het mandaat dat ze hadden. Dat wil zeggen dat er weinig tot geen onderhandelingsruimte is.

Voorstellen van de werkgever

De hoofdlijnen van de voorstellen van de werkgever:

• Looptijd: 20 maanden van 1 mei 2024 t/m 31 december 2025;
  • Loon: per 1 mei 2024, c.q. zo spoedig mogelijk nadat een onderhandelingsresultaat is bereikt, de salarisschalen met 2,9% te verhogen en per 1 mei 2025 met 2,7%;
  • Individuele keuzemogelijkheden voor werknemers om zelf meer aandacht aan zijn verbetering c.q. blijvende inzetbaarheid te werken;
  • Laten vervallen van de regeling waarbij je kon sparen van vakantiedagen voor ‘eenmaal per 2 jaar voor 7 weken vakantie’. Vakantiedagen dienen bij voorkeur zoveel mogelijk in het betreffende jaar van opbouw te worden opgenomen;
  • Totaal van opgebouwde vakantiedagen, tijd voor tijd uren en seniorendagen moeten ook daadwerkelijk opgenomen worden.

Hoe nu verder?

De werkgevers hebben het geplande cao-overleg van 9 april a.s. helaas gecanceld. Het eerstvolgende overleg staat op 22 april a.s. In de tussentijd zal er informeel contact plaats gaan vinden tussen de bonden en werkgever om te kijken of er voldoende basis is om verder te gaan onderhandelen.

We  houden onze leden via mailingen op de hoogte. Heb je nog geen mailingen van ons ontvangen? Check dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan. Wordt vervolgd!

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je nog vragen of suggesties ten aanzien van de cao-onderhandelingen? Mail dan naar Cindy Spierings, bestuurder FNV Agrarisch Groen.