PAWW met 5 jaar verlengd voor werknemers Open Teelten

Door Redactie 24 juni 2022

Binnenkort loopt de PAWW-regeling voor werknemers in de Open Teelten af. Uit een enquête onder onze leden blijkt dat de overgrote meerderheid van de werknemers de regeling met 5 jaar wil verlengen. De FNV heeft de werkgevers gevraagd om de regeling voor te zetten en daarmee zijn zij akkoord gegaan. Lees wat dat voor jou betekent.

Wat is PAWW?

Door een wetswijziging per 1 januari 2019 verkort de overheid sindsien de duur van uitkeringen bij werkloosheid en arbeidsongeschiktheid van maximaal drie naar maximaal twee jaar. Om de versobering op de WW- of WGA-uitkering aan te vullen, hebben werkgevers en vakbonden een collectieve en daarom verplichte verzekering afgesproken.  Met de cao PAWW heb je dus nog steeds recht op de WW- en WGA-rechten zoals die golden voor de wetswijziging. Deze regeling loopt echter per 1 oktober af.

Onderzoek onder werknemers

Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de werknemers werkzaam in de sector Open Teelten de regeling wilt behouden en de cao PAWW wilt voortzetten. Deze wordt daarom per 1 oktober 2022 verlengd voor nog eens 5 jaar.

Premie

PAWW is een werknemersverzekering, waarbij de werknemers de premie voor deze regeling betalen.

Voor 2022 heeft de SPAWW, de organisatie die PAWW-regeling uitvoert, een premie vastgesteld van 0,2% over je loon. De werkgever houdt het bedrag van deze premie in op je salaris en betaalt het aan SPAWW.

Voor 2023 bepaalt de SPAWW de hoogte van de premie later dit jaar.