Wat vind jij van het werkgeversbod voor de cao Open Teelten?

Geef je mening en stem voor 13 februari!

Door Redactie 6 februari 2023

Maandag 30 januari onderhandelden wij weer voor een nieuwe cao Open Teelten. Er ligt nu een werkgeversaanbod. In de voorgaande onderhandelingsbijeenkomsten lag er een erg mager loonbod en een aantal verslechteringen. Deze zijn van tafel. We leggen het nieuwe werkgeversaanbod ter stemming aan jullie voor. Doe mee en stem voor 13 februari!

Stem je voor of tegen het werkgeversaanbod cao Open Teelten 2023-2024?

Stem

Werkgeversaanbod cao Open Teelten

Het werkgeversaanbod ziet er als volgt uit:

De loonschalen en de feitelijke lonen worden verhoogd:

• per 1 maart 2023 met 5%
  • per 31 december 2023 met 3%

Het loonbod is 8% voor een cao met een looptijd van 16 maanden. De hoogte van het bod komt niet in de buurt van de looneis die de FNV stelt. De FNV wil namelijk dat het hele koopkrachtverlies van werknemers wordt gecompenseerd door een automatische prijscompensatie (APC) in de cao. Bij een lager loonbod gaan werknemers er in koopkracht op achteruit. Je hebt dan minder geld om boodschappen te doen.

De looptijd van de cao wordt 16 maanden (van 1 maart 2023 tot en met 30 juni 2024).

In de looptijd van deze cao wordt door cao-partijen een studie uitgevoerd om te beoordelen of het niveau van de huisvestingsbijdrage in relatie gebracht kan worden met de kwaliteit van die huisvesting.

Verslechteringen van tafel

Werkgevers hebben gedurende de onderhandelingen geprobeerd om verslechteringen aan te brengen in de cao. We hebben geknokt om deze van de tafel te krijgen. Dat is gelukt.

Deze verslechteringen waren:

• Een uitbreiding van de standaardwerkweek (van 38 uur naar 40 uur). Er zou dan een flinke rekening worden neergelegd bij de werknemers met het minimumloon (WML). Dit uurloon is gebaseerd op de omvang van de werkweek. Er is bij een 40-urige werkweek een lager uurloon dan bij een 38-urige werkweek waardoor het maandloon hetzelfde is. Hierdoor zouden deze werknemers ‘gratis’ twee uur extra werken.
  • Werknemers moeten meer betalen voor de huisvesting. Dit was voor ons onbespreekbaar, omdat aan de kwaliteit van de huisvesting in de agrarische sector op sommige bedrijven nog veel te verbeteren is. Verder betalen de werknemers nu al meer voor de huisvesting als gevolg van een verhoging van het minimumloon. Uiteindelijk hebben we nu een protocollaire afspraak gemaakt (zie hierboven bij punt 3).

Stemadvies

We hebben eruit gehaald wat erin zit. Dit bod verdient niet de schoonheidsprijs, omdat het niet jullie gehele koopkrachtverlies compenseert. De inflatie is veel hoger. We kunnen daarom dit bod niet positief aan jullie voorleggen. Wil je laten weten wat je van het bod vindt? Als we tégen het bod stemmen, dan moeten we ons laten horen. We zullen dan in actie moeten komen. In de enquête kun je aangeven op welke manier jij in actie kunt komen. Stemmen kan tot maandag 13 februari 2023.

Stem op het werkgeversaanbod

Check jouw gegevens in MijnFNV

Over het verloop van de onderhandelingen houden we jou als FNV-lid op de hoogte. Check daarom of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterker, word lid!

De vakbonden strijden samen met de leden voor jouw nieuwe cao Open Teelten. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk  medewerkers lid worden van een vakbond. Samen staan we sterker! Ben je nog geen FNV-lid?

Sluit je aan

Contact of opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar Linda Slagter, bestuurder FNV Agrarisch Groen

Meer informatie over de cao Open Teelten