Kleine meerderheid leden stemt in met cao Open Teelten

Nieuwe cao een feit

Door Redactie 14 februari 2023

FNV-vakbondsleden hebben met een kleine meerderheid ingestemd met het werkgeversaanbod in de cao Open Teelten. Veel stemmers waren wel teleurgesteld dat de werkgevers ze niet genoeg tegemoet zijn gekomen om hun koopkrachtverlies te compenseren. ‘Het wordt zo een erg mager loon’ was één van de reacties op het loonbod. We hebben deze kritiek aan de werkgevers overgebracht en blijven dit kritische signaal stevig onder hun aandacht houden.

Nieuwe cao Open Teelten is een feit

Belangrijkste onderdelen werkgeversaanbod

• Loonbod: de loonschalen en feitelijke lonen gaan omhoog: per 1 maart 2023 met 5% en per 31 december 2023 met 3%.
  • Cao-looptijd van 16 maanden: van 1 maart 2023 tot en met 30 juni 2024.
  • Cao-partijen laten een studie uitvoeren om te beoordelen of het niveau van de huisvestingsbijdrage in relatie gebracht kan worden met de kwaliteit van die huisvesting.

Hoe nu verder?

Leden van het CNV hebben met een grote meerderheid ingestemd met het werkgeversaanbod. Hiermee is de nieuwe cao een feit. Het werkgeversaanbod wordt verwerkt in de nieuwe cao Open Teelten. Daarna melden we de cao aan bij het Ministerie van SZW. Daar dienen we een verzoek in tot Algemeen Verbindend Verklaring (AVV). Dat is een verklaring, die ervoor moet zorgen dat alle werkgevers uit de sector de afspraken in de cao moeten toepassen.

Heb je opmerkingen of vragen?

Stuur een mail naar: agrarischgroen@fnv.nl

Meer informatie over de cao Open Teelten