Nederland krijgt laatste kans om tegenstem uit te brengen op omstreden onkruidverdelger glyfosaat

Gezamenlijke reactie FNV, Natuur & Milieu de Parkinson Vereniging op uitslag Europese stemming glyfosaat

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 13 oktober 2023

Zojuist bleek dat dat de Europese stemming over glyfosaat nog geen duidelijkheid heeft opgeleverd. FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging laten in een eerste reactie weten dat minister Adema dus nog een laatste kans krijgt om aan de Nederlandse samenleving te laten zien dat hij de gezondheid van mensen en de bescherming van natuur wél serieus neemt.

'Niet stemmen, geeft de Europese Commissie carte blanche om te doen wat ze willen. Met alle maatschappelijke onrust en zorgen, de herhaalde oproepen van de Tweede Kamer en van onze organisaties, moet Nederland daarvoor gaan liggen en laten weten dat we glyfosaat niet langer in onze lichamen, natuur en leefomgeving willen hebben. Met zoveel zorgen over de gevolgen van middel voor mens en dier is er maar één oplossing en dat is: ‘zo snel mogelijk uit de schappen ermee.’ Nederland is een grootverbruiker van het middel glyfosaat. Juíst daarom moet het Nederlandse kabinet moed tonen en tegen stemmen’, schrijven de organisaties. Glyfosaat is schadelijk voor het milieu en het wordt in verband gebracht met kanker en de ziekte van Parkinson.

Verbeteren toelatingsprocedure

De organisaties roepen de Nederlandse overheid met klem op om naast de tegenstem, in Europa ook aan te dringen op het aanscherpen en verbeteren van de toelatingsprocedure voor bestrijdingsmiddelen. Er zitten nog zoveel lacunes en gebreken in de toelatingsprocedures van nieuwe middelen. ‘De strijd die we nu voeren rondom glyfosaat, had voorkomen kunnen worden als de toelatingsprocedure van de overheid wél goed in elkaar zat. De organisaties wijzen erop dat het vooral de producenten van de middelen zijn die de onderzoeken aanleveren naar de mogelijke risico’s. Dat zijn partijen met een heel sterk belang voor toelating, dat moet anders’, aldus FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging.

Meer onderzoek

Ook benadrukken de organisaties het belang van meer onderzoek naar de effecten van bestrijdingsmiddelen op de menselijke gezondheid en natuur en milieu. Daarbij moet ook worden gekeken naar de effecten van zogenaamde cocktails, het gecombineerd gebruik van bestrijdingsmiddelen. De verwachting is dat dat dit soort combinaties nog vele malen gevaarlijker zijn voor mens en dier dan je op basis van laboratoriumtests van de individuele middelen zou verwachten. Daarnaast wordt in de toelatingsprocedure vaak niet goed gekeken naar het risico op neurologische ziekten, zoals de ziekte van Parkinson. Ook wordt het risico op ziekte en sterfte bij dieren en planten niet goed onderzocht.