Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Wat kan jou nou gebeuren?

Veiligheidscampagne Stigas

Redactie
Door Redactie 9 december 2021

Stigas lanceert op 6 december de veiligheidscampagne ‘Wat kan jou nou gebeuren?'. Doel is om zelfstandigen met meewerkende familie, kleine bedrijven met en zonder personeel, zzp’ers, flex- en uitzendkrachten, internationale medewerkers en vrijwilligers in de agarische sector bewust te laten worden van de gevaren van hun werk. Zij hebben vaak geen arbodienst of bedrijfsarts waar ze terecht kunnen.

Het logo van de campagene Wat kan jou nou gebeuren, bovenin een appelboom

Vergroten bewustwording veilig en gezond werken

Doel van de campagne is:

  • Vergroten bewustwording over veilig en gezond werken bij deze doelgroepen én bij de bedrijven waarvoor ze werken
  • Stimuleren van het nemen van verbetermaatregelen zoals het opstellen van een risico-inventarisatie en evaluatie. 

Bekijk alle informatie watkanjounougebeuren.nl 

Ongevallen en gezondheidsklachten

Hans Koehorst, werkgeversvoorzitter van Stigas namens LTO Nederland: 

Elk jaar zien we bij deze groepen nog ernstige ongevallen gebeuren, soms zelfs met dodelijke afloop

“Ook lopen zij meer kans op gezondheidsklachten. De campagne benadrukt het belang van veilig en gezond werken en helpt ondernemers en werkenden op weg om dit te bereiken.”

Een veilige werkomgeving

Uiteindelijk doel van de campagne is om alle ondernemers te motiveren een risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) voor hun bedrijf op te laten stellen. “Een RIE is de basis voor een veilige en gezonde werkomgeving”, aldus Jeroen Brandenburg, werknemersvoorzitter Stigas namens FNV. “Met de RIE breng je de risico’s van je bedrijf in kaart en tref je maatregelen om ze stap voor stap aan te pakken. Het is een hulpmiddel om gestructureerd naar je bedrijfsrisico’s te kijken, maar ook een wettelijke verplichting. We hebben een prachtig digitaal instrument, waarmee de RIE ook heel goed bereikbaar is voor ondernemers en medewerkers waarvoor voor een gezonde werkomgeving nog niet altijd vanzelfsprekend is.”

Ervaringen ook nuttig voor andere sectoren

De campagne is mede mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat in totaal 1 miljoen euro uittrekt om veilig en gezond werken in de agrarische en groene sector te bevorderen. Dit geld is vrijgemaakt op initiatief van de ChristenUnie die tijdens de begrotingsbehandeling van 2018 hier een amendement voor indiende.

Heidi Boussen, directeur Gezond en Veilig Werken bij het ministerie van SZW, complimenteert de agrarische en groene sector met de initiatieven om de werkomgeving, veiliger en gezonder te maken, ook voor bijzondere doelgroepen. “Ik ben benieuwd naar de resultaten en hoop dat we de ervaringen kunnen gebruiken voor soortgelijke doelgroepen in andere sectoren.” Eppo Bruins (ChristenUnie) diende destijds een amendement voor een veilige agrarische en groene sector in. Zijn opvolger Kamerlid Pieter Grinwis volgt de initiatieven op de voet. “In de agrarische sector zit een ongeluk in een klein hoekje. Eppo vroeg aandacht voor de veiligheid van boeren, tuinders en anderen die werkzaam zijn in de agrarische en groene sector. Ik ben blij dat deze campagne gestart wordt om ook de lastig bereikbare groepen te ondersteunen. Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving!“