Werkgevers willen cao Tuinzaadbedrijven uitkleden

Uitkomst derde onderhandelingsronde

Door Redactie 4 februari 2021

Werkgevers in de Tuinzadenbranche willen in een nieuwe cao alleen nog afspraken maken over primaire arbeidsvoorwaarden. Alle andere arbeidsvoorwaarden willen ze op bedrijfsniveau met de ondernemingsraad of vakbonden afspreken; met andere woorden: ze willen de cao uitkleden.

Werkgevers zeggen ‘nee’ tegen meeste voorstellen vakbonden

Tijdens het derde cao-overleg op 18 januari kwamen werkgevers in de Tuinzadenbranche met concrete voorstellen over de nieuwe cao. Werkgevers willen alleen afspraken maken over primaire arbeidsvoorwaarden. Denk daarbij aan arbeidsduur, jaaruren, vakantie, functiegroepen, salarisschalen, loon over feestdagen en toeslagen. Ze willen in de cao geen afspraken maken over werktijden, zon- en feestdagen, verlof, arbeidsongeschiktheid en vergoedingen. Die afspraken moeten volgens hen uit de cao verdwijnen en op bedrijfsniveau worden afgesproken. Feitelijk betekent dit dat werkgevers niet alleen “nee” zeggen tegen de meeste voorstellen uit onze voorstellenbrief, maar ook de cao willen uitkleden.

Voorstellen werkgevers teleurstellend

Ondanks de voorstellen van werkgevers, gaan we de voorstellen uit onze voorstellenbrief niet intrekken. Deze zijn gebaseerd op onze ervaringen in het afgelopen jaar en de wensen van onze leden. We zijn bereid om kritisch te kijken naar de huidige cao, maar zo op het eerste gezicht willen werkgevers belangrijke onderdelen uit de cao schrappen. Daar kunnen we niet mee akkoord gaan. Om ons meer vertrouwen te geven in decentrale afspraken kwamen werkgevers met onderstaande 3 voorstellen:

1. In de cao concretere afspraken maken over de besteding van de 1,25% budget voor duurzame inzetbaarheid. Ze willen afspreken dat dit budget besteed moeten worden aan verzuimpreventie, opleidingen en speciale projecten gericht op duurzame inzetbaarheid.
  2. Een stappenplan ontwikkelen voor medewerkers, die niet meer in staat zijn hun werk te verrichten. Met eerst een toetst of de functie kan worden aangepast of een andere functie te vinden is en daarna pas kijken of er (op individuele basis) een regeling voor vervroegd uittreden mogelijk is.
  3. Samen de vakbonden de positie en rol van de ondernemingsraden versterken.

We hebben aangegeven in grote lijnen akkoord te kunnen gaan met hun drie voorstellen, maar dat we geen afspraken willen om de cao uit te kleden.

Nieuwe data cao-traject

We hebben met werkgevers de volgende data afgesproken om verder te onderhandelen over een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven: woensdag 3 februari en maandag 1 maart. We gaan tot die tijd kritisch bekijken of het standpunt van werkgevers nog mogelijkheden biedt om tot een cao te komen. Daarnaast hebben we werkgevers gevraagd of ze bereid zijn in de cao-afspraken te maken over terugvalscenario’s. Dit voor het geval or’s of vakbonden het niet eens worden met bedrijven over de invulling van bepaalde arbeidsvoorwaarden. Na de derde ronde is meer duidelijk geworden, maar we zijn nog niet dichter bij een nieuwe cao.

De kracht van de vakbond

De kracht van de vakbond wordt bepaald door de input van onze leden. Met name om de zichtbaarheid en de positie van de FNV te versterken. Een krachtige FNV is belangrijk om onze representativiteit in de sector te waarborgen. Een grote kadergroep en cao-commissie zijn voor ons van groot belang. We hebben nog plekken beschikbaar voor de cao-commissie. Dus wil jij actief invloed uitoefenen op het cao-traject en regelmatig contact onderhouden met je collega’s in de sector en met je vakbondsbestuurder? Meld je dan direct aan via jeroen.brandenburg@fnv.nl

Meld je aan

Overige informatie

Heb je vragen, reacties of opmerkingen. Stuur een mailtje naar jeroen.brandenburg@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.