Stand van zaken cao Hoveniers

Van overbruggings-cao naar nieuwe cao

Door Redactie 4 februari 2021

Vorig jaar is de cao Hoveniers verlengd van 1 juli 2020 tot 1 juli 2021. Dit voorjaar gaan we beginnen met het opstellen van de wensen voor de nieuwe cao, die vanaf 1 juli 2021 gaat gelden. Daarvoor raadplegen we onze leden, die een belangrijke stem hebben. Daarna starten de onderhandelingen met de werkgevers.

Wat is de stand van zaken in de cao voor Hoveniers?

Aan de slag met cao afspraken lopende cao

Vóórdat we met de nieuwe cao aan de slag gaan, zijn wij samen met werkgevers nog druk bezig met een aantal gemaakte afspraken in de lopende cao. Het gaat over 3 onderwerpen:

Bij het afspreken van de huidige cao vóór de zomer waren werkgevers niet bereid een loonafspraak te maken. Ze vonden de situatie door corona te onzeker. We spraken af om tussentijds te praten over een mogelijke loonafspraak. Onze gesprekken vorig najaar leverden 1% structurele loonsverhoging op per 1 november 2020. We hebben met werkgevers een sectoranalyse gemaakt om de gevolgen van corona voor de hovenierssector beter in kaart te brengen. Deze analyse en een mogelijke tweede stap in de loonsverhoging hebben we eind januari met werkgevers besproken. Dit heeft nog niet geleid tot een resultaat.

Een werkgever mag jaarlijks een fiscaal aantrekkelijk bedrag geven aan een oudere werknemer, die 3 jaar voor de AOW-leeftijd zit, om eerder te stoppen met werken. Dat bedrag is rond de 21.000 euro bruto per jaar. De werknemer moet dit bedrag kunnen aanvullen uit andere bronnen (bijv. pensioen naar voren halen, tijdspaarregeling, eigen spaarpot) want alleen 21.000 euro bruto is natuurlijk niet genoeg. We hebben in de lopende cao met werkgevers afgesproken dat we de mogelijkheden van deze regeling bestuderen in een gezamenlijke werkgroep. Gesprekken zijn gaande. Wij hopen hierover afspraken te maken in de nieuwe cao per 1 juli 2021.

Ook over het onderwerp “onwerkbaar weer” is een gezamenlijke werkgroep van werkgevers en vakbonden opgericht. We hebben een nieuwe wettelijke regeling besproken, die het werkgevers mogelijk maakt bij onwerkbaar weer een WW-uitkering voor werknemers aan te vragen. Besloten is dat we daar in de hovenierssector geen gebruik van gaan maken. We hebben al de JUM-regeling, die bij onwerkbaar weer kan worden ingezet en waarbij werknemers 100% worden doorbetaald.

Regels over werken in de hitte en coronaprotocol

Op onze eigen wensenlijst staat het afspreken van regels bij werken in de hitte. Dat willen we natuurlijk nog vóór de zomer. Daarnaast willen we goede afspraken over veilig en gezond werken in coronatijd. Werkgeversvereniging (VHG) heeft namelijk zonder de vakbonden in de hovenierssector te betrekken, zich aangesloten bij een coronaprotocol in de bouwsector. Dat protocol is echter onvoldoende voor de hovenierssector. Dat moet beter en samen met ons worden afgesproken. De werkgroep van werkgevers en vakbonden pakt de onderwerpen werken in de hitte en het coronaprotocol verder op.

Vragen of opmerkingen?

Dan kun je een e-mail sturen naar agrarischgroen@fnv.nl. Vermeld daarbij je naam, bedrijf en sector. Wil je dat wij je terugbellen? Vermeld dan ook je telefoonnummer.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.