Standpunt kaderleden Royal FloraHolland: afspraak is afspraak

Stand van zaken na overleg op 16 september

Door Redactie 18 september 2020

FNV Agrarisch Groen heeft op woensdag 16 september gesproken met de directie van Royal FloraHolland (RFH). Doel van het gesprek was elkaar bijpraten over de laatste financiële ontwikkelingen bij RFH.

Standpunt kaderleden Royal FloraHolland: afspraak is afspraak

Uitstel loonsverhogingen

Tot onze grote verbazing vraagt RFH om de loonsverhogingen wéér uit te stellen en vervroegd in overleg te gaan voor een nieuwe cao. Dit druist in tegen de afspraak om per 1 oktober 2020 de loonsverhoging en periodieke verhoging uit te betalen. Reden voor uitstel is dat de directie van RFH, ondanks het herstel van de sector de afgelopen maanden, verwacht uit te komen op een miljoenenverlies. Ongeveer 10% ten opzichte van 2019. Daarnaast geeft RFH aan dat mede door corona de verschuiving van de klokvolume naar het directe kanaal harder is gegaan dan verwacht. Hierdoor zal RFH versneld moeten investeren in de toekomst zoals landelijk veilen en verdere digitalisering van processen.

Werknemers verdienen meer waardering

Met een nipte meerderheid hebben de leden ingestemd met uitstel van de loonsverhoging. Ondertussen hebben jij en je collega's tot de dag van vandaag keihard doorgewerkt, ondanks het risico op besmettingen en tekorten aan personeel. Mede door jouw inzet is het verlies bij RFH beperkt gebleven en is zij goed door de crisis gekomen. De vakbonden zijn geen voorstander van het openbreken van de cao. We zijn er voor de leden en medewerkers, niet om RFH te helpen nu het iets slechter gaat dan verwacht. RFH heeft geprobeerd ons over te halen om de cao open te breken, maar dat is niet gelukt. Niet alleen geldt ‘afspraak is afspraak’, maar we hebben geen mandaat van de leden om de cao open te breken.

Brief RFH: voorstel cao-overleg

Vóór het begin van de gezamenlijke kadervergadering van FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen hebben we een officiële voorstellenbrief van RFH ontvangen. Hierin geeft zij aan dat de loonsverhogingen van 1 oktober 2020, 1 maart 2021 en de periodieke verhogingen een kostenstijging is van 7% in 7 maanden. RFH ziet wel mogelijkheden, zolang die in lijn zijn met de huidige omstandigheden. RFH wil met de vakbonden overleggen over de komende loonsverhogingen en stelt voor de cao-onderhandelingen te vervroegen. Daarmee willen ze nieuwe afspraken maken over de loonsverhogingen en andere cao-punten zoals bijvoorbeeld een thuiswerkregeling.

Uitkomst kadervergadering 16 september

Tijdens de kadervergadering hebben wij het aanbod van de RFH-directie voorgelegd aan de kaderleden en uitvoerig besproken. De uitkomst van deze kadervergadering is helder en duidelijk. Unaniem hebben de kaderleden aangegeven dat RFH links- of rechtsom de loonsverhogingen van 1 oktober 2020, 1 maart 2021 en de periodieke beloningen moet uitbetalen. Ook willen de kaderleden nu niet praten over een nieuwe cao en blijft de looptijd van de cao 1 juli 2018 tot en met 30 juni 2021. Daarnaast hebben wij afgesproken, dat we altijd bereid zijn om te praten als de situatie bij RFH verder verslechtert.

Standpunt kaderleden: AFSPAAK = AFSPRAAK

De vakbonden hebben op dinsdag 22 september een digitale vergadering gepland met de directie van RFH. We gaan dan praten over de uitnodigingsbrief en een terugkoppeling geven van onze kadervergadering. De boodschap is helder en duidelijk!

Uiteraard houden wij je goed op de hoogte en rekenen we op jouw steun.