Stand van zaken sector Groothandel Bloemen en Planten

Verhoging salaris, pensioenregeling en ontwikkelingen in de sector

Door Redactie 17 september 2020

Begin dit jaar was het voor de sierteeltsector zeer zwaar en waren de marktomstandigheden zeer slecht en onzeker. Gelukkig zijn er tijdens de coronacrisis vanuit de overheid en mede op initiatief van vakbonden en werkgevers verschillende steunmaatregelen in het leven geroepen. We geven je een update over de laatste ontwikkelingen in de sector.

Stand van zaken sector Groothandel Bloemen en Planten

Schade beperkt

De steunmaatregelen hebben de bedrijven in staat gesteld om deze crisis toen en nu te overbruggen. Gelukkig hebben wij vernomen dat de schade door de coronacrisis in de sector beperkt is gebleven. Daarnaast is er door de bedrijven een beperkt beroep gedaan op de steunmaatregelen, waaronder het sierteeltnoodfonds. Op dit moment heeft de sector ongeveer 200 miljoen Euro van de beschikbare 650 miljoen Euro aangevraagd.

Minder omzet

De sector verwacht dit jaar minder omzet ten opzichte van voorgaande jaren te behalen en dat verschilt per bedrijf/segment. De sector denkt dat het gemiddelde omzetverlies tussen de 5% en 7% procent zal uitkomen. Dat betekent feitelijk nog weinig, omdat de gevolgen voor de winstmarge per bedrijf kan verschillen. Als we kijken naar de gehele sector, waaronder Royal FloraHolland en Plantion, dan zien we dat de kwekers zeer goede prijzen hebben gekregen voor hun producten en dat schade voor de bloemenveilingen ook is meegevallen mede door de stijgende vraag uit Nederland. Daarnaast is de verkoop van planten sterk toegenomen en vooral de tuincentra en bouwmarkten hebben mede hierdoor goede omzetten gerealiseerd. Wij als vakbonden zijn ook blij met de bepekte schade en wij hopen dat verder herstel wordt vastgehouden ondanks de negatieve berichten rond de Brexit perikelen.

Pensioenregeling

Er is op dit moment nog geen sprake van een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) van de cao Groothandel Bloemen en Planten. Daarentegen is de pensioenregeling bij PGB in de sector wel verplicht gesteld. Tenzij er sprake is van dispensatie, maar dat kunnen bedrijven alleen via het pensioenbestuur van PGB aanvragen. Deze pensioenregeling is een collectieve beschikbare premieregeling, waarbij alle deelnemers collectief pensioenpremie afdragen en is niet afhankelijk van dekkingsgraden van het pensioenfonds. De resultaten van de beurs zijn bepalend voor je pensioenregeling en dat kan dus mee of tegen vallen.

Verhoging van de lonen

Op 1 januari 2021 worden de feitelijke salarissen verhoogd met 2,25% en gemaximeerd 2,25% van het eindsalaris van salarisgroep 6 (deeltijd naar rato).

Lees de hele nieuwsbrief