Meerderheid stemt in met protocol feestdagen voor cao Groothandel Bloemen en Planten

Door Redactie 18 mei 2020

Een krappe meerderheid van de FNV-leden heeft ingestemd met de coronamaatregelen die van toepassing zijn op de feestdagenvergoedingen. Het gaat om de vergoedingen op Koningsdag en 5 mei 2020 (lustrum Bevrijdingsdag). Dat betekent dus dat de aanpassing volgens het opgestelde protocol met terugwerkende kracht wordt geadministreerd. Wat staat er in dat protocol?

27 april 2020 (Koningsdag)

Maandag 27 april 2020 is een nationale feestdag waarop volgens de cao een toeslag geldt. Omdat deze dag ook als een veildag is aangewezen, geldt deze dag in 2020 als een normale werkdag. Dit betekent dat werknemers verplicht zijn te werken op deze dag en dat over deze dag een toeslag van 100% over de gewerkte uren wordt uitbetaald.

Op bedrijfsniveau kan door de werkgever in 2020 de keuze gemaakt worden om in plaats van deze toeslag als compensatie een vervangende vrije dag aan de werknemer toe te kennen. Deze extra vrije dag kan de werkgever zoveel mogelijk later dit jaar in overleg met de werknemer inroosteren. Indien een werknemer op 27 april 2020 een vrije dag heeft, wordt daarvoor een vakantiedag afgeboekt en wordt het salaris over deze vakantiedag doorbetaald.

5 mei 2020 (Bevrijdingsdag)

Op grond van de cao wordt 5 mei in lustrumjaren aangemerkt als een betaalde feestdag. Dit is in 2020 het geval. Omdat 5 mei 2020 ook als een veildag is aangewezen, geldt deze dag als normale werkdag. Dit betekent dat werknemers verplicht zijn te werken op deze dag. Over deze dag wordt een toeslag van 100% over de gewerkte uren uitbetaald.

In verband met de omstandigheden door de coronacrisis hebben cao-partijen echter besloten 5 mei dit jaar niet als een betaalde feestdag aan te wijzen. Dit betekent dat 5 mei 2020 een normale werkdag is waarop geen toeslag hoeft te worden betaald.

Indien een werknemer op 5 mei 2020 een vrije dag heeft, wordt daarvoor een vakantiedag afgeboekt en wordt het salaris over deze vakantiedag doorbetaald. In plaats van 5 mei 2020 hebben cao-partijen besloten 5 mei 2021 als een betaalde feestdag aan te wijzen.

Hoewel het achter ons ligt, kan de werkgever deze afspraken hebben toegepast of alsnog toepassen en daarvoor is er dus instemming gegeven. Als jouw werkgever de cao-regeling heeft gehanteerd is dat natuurlijk ook goed.

Veelgestelde vragen over corona en werk

Heb je vragen of opmerkingen? Bekijk dan onze veelgestelde vragen. Je kunt ook contact opnemen met FNV-bestuurder Jeroen Brandenburg: jeroen.brandenburg@fnv.nl

Ga naar de vragen