2,25 procent meer loon in nieuwe cao Tuinzaadbedrijven

Meerderheid FNV-leden heeft ingestemd

Door Redactie 29 april 2020

De meerderheid van de FNV-leden heeft met gemengde gevoelens in deze uitzonderlijke situatie ingestemd met de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Wij zien deze cao als een overbruggings-cao omdat een aantal punten niet is meegenomen.

nieuwe cao stempel

Instemming leden met kritiekpunten

Wat jullie aangaven is dat vooral teleurstelling over het magere loonbod van de werkgevers. En dat de werkgevers nog steeds geen 80/90/100-regeling willen opnemen. Dat is een seniorenregeling waarbij medewerkers bijvoorbeeld vanaf 62 jaar de mogelijkheid krijgen om 80% te werken op basis van 90% salaris en 100% pensioenopbouw.  Zo'n seniorenregeling is nodig omdat de gemiddelde leeftijd in de sector steeds verder omhoog gaat.

Verder in oktober

Wij zien deze cao als een overbruggings-cao en bereiden ons voor op het nieuwe cao-traject medio oktober. Dan eisen we opnieuw een seniorenregeling. Jullie vinden ook dat het onderscheid tussen de sierteeltzaden en groentezaden voor 1x in deze cao hoort. Vanwege de corona-impact op de sierteeltsector.

Wat staat er in de nieuwe cao?

• Looptijd: 12 maanden, van 1 januari 2020 t/m 31 december 2020
  • Groentezaadbedrijven: voor alle ondernemingen die onder de werkingssfeer van de cao vallen en waarvoor punt 2 niet van toepassing is, zullen de salarisschalen en de feitelijke salarissen van groep a t/m h met ingang van 1 mei 2020 met 2,25% worden verhoogd.
  • Sierteeltzaadbedrijven: per 1 december 2020 worden de salarisschalen en feitelijke salarissen verhoogd met 2,25%.
  • Voorwaardelijke eenmalige uitkering: indien de omzet in 2020 tenminste 95% van het omzetniveau van 2019 bedraagt zal aan de werknemer in het eerste kwartaal van 2021 een eenmalige uitkering van 2,25% van het salaris over de maanden mei tot en met november 2020 plaatsvinden.

De afspraken die zijn overeengekomen in het cao-resultaat staan zo spoedig mogelijk in de nieuwe cao Tuinzaadbedrijven. Uiteraard informeren wij jullie hierover tijdig.

Actief inzetten

Een krachtige FNV is zeer belangrijk. Vooral om zichtbaar te blijven in de sector. Een grote kadergroep en een stevige/brede cao-commissie zijn dus voor ons van groot belang. We hebben nog een plekje beschikbaar voor de cao-commissie. Wil je actief invloed uitoefenen op het cao-traject? En wil je regelmatig contact onderhouden met je collega’s in de sector en met je vakbondsbestuurder? Stuur dan een mail naar jeroen.brandenburg@fnv.nl