Cao-resultaat voor de cao Tuinzaden

Geef je mening

Door Redactie 16 april 2020

FNV Agrarisch Groen heeft met de andere betrokken vakbonden en Plantum een onderhandelingsresultaat bereikt over een overbruggings-cao voor de Tuinzaadbedrijven. Dit hebben we gedaan in verband met de gevolgen van corona. Dit onderhandelingsresultaat leggen we neutraal voor aan onze leden.

Cao-resultaat voor de cao Tuinzaden

Loonsverhoging van 2,25%

Het gaat om verlenging van de cao met 1 jaar. Je krijgt een loonsverhoging van 2,25% per 1 mei 2020. In verband met de problemen in de Sierteeltsector hoeven de sierteeltbedrijven die loonsverhoging pas per 1 december 2020 te geven. Als het financieel-economisch kan, wordt in de sierteelt het verschil (verschil tussen 1 mei 2020 en 1 december 2020) met terugwerkende kracht uiterlijk begin 2021 middels een eenmalige uitkering gecompenseerd.

Onverwacht

Dit onderhandelingsresultaat is onverwacht tot stand gekomen. Sinds oktober 2019 onderhandelden we over deze cao. Na 5 cao-gesprekken waren we er nog niet uitgekomen. Op 11 februari 2020 hebben we de laatste keer onderhandeld en kregen we een bod van werkgevers waar volgens hun zeggen weinig ruimte meer in zat. Dit was echter te weinig. We hebben daarover in de weken erna gesproken met kaderleden en kwamen tot de conclusie dat acties nodig zouden zijn.

Coronavirus

Toen werden wij geconfronteerd met het coronavirus met alle gevolgen van dien. Wij hebben in maart telefonisch overleg gehad met onze cao-commissie. Met elkaar hebben we besloten om toch in gesprek te gaan met de werkgeversdelegatie. Wij hebben vervolgens contact gezocht met de werkgeversdelegatie om te verkennen of er toch mogelijkheden waren om tot een nieuwe cao Tuinzaadbedrijven te komen.

Gevolgen corona voor Tuinzaadbedrijven

De gevolgen van corona voor de tuinzaadbedrijven zijn heel wisselend. De sierteelt (20% tot 25% van de sector) draait dramatisch en de doorgedraaide bloemen staan ons op het netvlies. In de groenteteelt (70% tot 75% van de sector) lijken de gevolgen tot op heden mee te vallen, maar dat is niet helemaal te overzien. Verder wordt economische rekening gehouden met een recessie. Anderzijds zien we dat sommige zaadbedrijven profiteren van de toenemende vraag naar zaad. Kortom, de corona impact voor de groentezaadbedrijven blijken vooralsnog mee te vallen.

Gemengde gevoelens

De kaderleden zijn niet heel enthousiast over dit onderhandelingsresultaat. Ook de cao-commissie waarmee we de stand van zaken in de onderhandelingen steeds doorspreken was verdeeld. Enerzijds zien we dat de meerderheid van groentezaadbedrijven nog steeds goed draait en anderzijds de sierteeltbedrijven een omzetdaling zien of binnenkort verwachten. We kijken met gemengde gevoelens naar het onderhandelingsresultaat, waarbij we ook moeten vaststellen dat de loonsverhoging niet met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 wordt uitbetaald.

Geef je mening

Stemmen kan tot en met 27 april.

Breng je stem uit

Hoe verder na de stemming?

Na 27 april krijg je de uitslag. Stemmen de leden in, dan komt er een cao tot stand die geldt tot en met 31 december 2020. We gaan ons dan weer voorbereiden op onderhandelingen over een nieuwe cao vanaf 1 januari 2021. Stemmen de leden niet in, dan komt geen cao tot stand en gaan we na de zomer opnieuw in overleg over een cao met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je contact opnemen met FNV-bestuurder Jeroen Brandenburg: jeroen.brandenburg@fnv.nl

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.