Keten in Beeld: de productie van de tomaat

Door Redactie 18 februari 2020

Vandaag een tomaatje gegeten? Op je boterham of in de salade? Grote kans dat die tomaat in India is geweekt. Maar niet onder goede arbeidsomstandigheden. Hoe de tomaat geproduceerd wordt en welke weg hij aflegt, zie je in de video.

Keten in Beeld: de productie van de tomaat

Slechte arbeidsomstandigheden

Nederland is een belangrijk land voor de groente- en tuinzaadveredeling. De veredelde zaden worden voor een groot deel in India en andere landen in Zuid Azië geproduceerd. Uit verschillende onderzoeken in deze zaadproductiesector is gebleken dat slechte arbeidsomstandigheden zoals kinderarbeid, lage lonen, discriminatie en onveilig arbeidsomstandigheden veelvuldig voorkomen.

Aandacht voor internationale solidariteit

FNV Agrarisch Groen en Mondiaal FNV zetten zich in voor de verbetering van arbeidsomstandigheden en uitbanning van kinderarbeid in de zaadteelt in India. FNV-Bestuurder Agrarisch Groen, Jeroen Brandenburg: ‘De zaadbedrijven die de productie uitbesteden hebben ook een verantwoordelijkheid voor hoe die productie plaatsvindt. We proberen om ook in de nieuwe cao aandacht voor internationale solidariteit te krijgen.

Betere nationale wetgeving

Naast het organiseren van betere werkomstandigheden in de keten in samenwerking met de Nederlandse zaadbedrijven, steunen FNV Agrarisch Groen en Mondiaal FNV ook de Indiase vakbond APVVU. Deze vakbond organiseert de kleine boeren en landarbeiders in de zaadteelt en strijdt voor betere nationale wetweging.

Ons doel

Brandenburg: ‘Het uiteindelijke doel is dat kinderen naar school gaan, de boeren en landarbeiders goede arbeidsomstandigheden hebben, in betere omstandigheden leven en economisch vooruit kunnen komen’.

Zodat ons tomaatje nóg lekkerder smaakt!

Meer bekijken

Zie ook het videoverslag van het bezoek van een FNV-delegatie aan de vakbond APVVU en de zaadtelers in India.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.