Nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten

Leden stemmen in met eindbod

Door Redactie 15 oktober 2019

Een meerderheid van de FNV-leden die werken in een Groothandel in Bloemen en Planten heeft ingestemd met het eindbod van de werkgevers. De cao gaat met terugwerkende kracht in van 1 juli 2019 tot 1 juli 2021.

Nieuwe cao Groothandel Bloemen en Planten

Veel vragen en opmerkingen

We hebben veel vragen en opmerkingen gehad van onze leden. De meeste leden vinden de loonsverhoging te mager. De 80-90-100% regeling wordt op prijs gesteld. Dit betekent dat je vanaf 60 jaar 80% kunt werken, 90% salaris krijgt en 100% pensioen opbouwt. De extra vrije dag voor iedereen maakt het verlies van de seniorenverlofdag goed. Kortom, het eindbod van de werkgevers is voor een meerderheid van de leden net voldoende.

De belangrijkste punten eindbod

• Looptijd van de cao is 2 jaar (van 1 juli 2019 tot 1 juli 2021).
  • Per 1 januari 2020 verhoging cao-loon: 2,50%*.
  • Per 1 januari 2021 verhoging cao-loon: 2,25%*.
  • Eenmalige verhoging van de eindejaarsuitkering van 0,5% in december 2019.

*Maximering verhogingspercentages op maximum salarisgroep 6.

Naleving van cao

Wij vinden het belangrijk dat de cao wordt nageleefd. Niet alleen door de werkgever, maar ook door jou als werknemer. De realiteit is de cao niet altijd wordt nageleefd. Daarom komt er een verzoek voor een Algemeen Verbindend Verklaring van de cao. Dat betekent de cao dwingend van toepassing is op alle werknemers en werkgevers in de bedrijfstak. Dus ook de werkgevers en werknemers die geen lid zijn van een van de cao-partijen.

Wordt de cao niet in jouw bedrijf nageleefd? Laat het ons weten en neem contact op met Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen: jeroen.brandenburg@fnv.nl