Vier maanden lang is er verspreid over Nederland gestaakt om de BOVAG-werkgevers te bewegen tot een betere cao. De FNV-leden in de sector Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf gingen in juni akkoord met de nieuwe cao MvT 2025-2028. Hoe kijken de actievoerders terug op het hele cao-traject? Wat kan volgens hen een volgende keer beter?
‘Het aantal stakers ging steeds verder omhoog,’ zag Chris van der Schaaf (30), monteur bij Hedin en sinds haar 18e aan het werk in autogarages. ‘Dat liep prima zo. Dat zag je goed bij het inschrijven van de stakers. Fantastisch! Daar werd ik blij van. Je moet per slot samen de schouders eronder zetten.’
‘Het staken gaf enorm veel energie,’ zegt Johannes Strootman (65), monteur bij Century, en ook vanaf zijn 18e in de sector aan het werk. ‘Je moet weten dat er nog nooit gestaakt werd in deze sector. Alleen een jaar of zeven geleden dan, toen de bonden verrassingsacties deden met werkonderbrekingen van een paar uur. Maar nu! Een dag staken, nog een keer een dag, en dan twee dagen en zelfs drie dagen staken. Ongekend!’
‘Eerst gaf het behoorlijk wat spanning op de werkvloer, dat de onderhandelingen op niets uitliepen. Dat er een slecht eindbod kwam van de werkgevers en dat het nodig was om daar tegen te gaan staken,‘ zegt Johannes, ‘maar de hele werkplaats legde het werk neer. Dat gaf een boost. Iedereen trots. Dat we voor onszelf opkomen. En als het nou nog weer eens nodig is, dan staat iedereen er ook weer.’
‘Het betere loon is natuurlijk mooi, en vooral voor jongeren,’ ziet Chris, ‘want de lonen gaan deels in procenten en deels in centen omhoog. Dat geeft extra voordeel voor de jongeren en voor de collega’s met een minder hoog loon. En wat heel gaaf is, is dat de BBL scholingsdag voortaan doorbetaald wordt. Zo maak je de sector aantrekkelijker voor nieuwe instromers. En die hebben we hard nodig vanwege het personeelstekort.’
‘De inzet was een loonsverbetering van 7 procent per jaar, en dat is het niet geworden, en daar doen mensen wel eens wat zuur over,’ stelt Johannes vast, ‘maar ja, dan moeten de leden in het land ook even naar zichzelf kijken. Om dichterbij die 7 procent te komen, had de actiebereidheid in de regio’s nog wat slagen hoger moeten zijn. De bijna 12% erbij in 3 jaar blijkt trouwens aanvaardbaar voor onze achterban want de leden zijn akkoord gegaan met het cao-resultaat.’
De eerste actie tegen het eindbod was een estafette staking in februari. Om beurten legden de werknemers in een regio het werk neer. De BOVAG werkgevers hielden zich toen nog doof. De bonden schaalden daarna geleidelijk op. Eerst een dag staken rond 1 maart en twee dagen achtereen staken rond 1 april. Pas drie dagen achtereen staken rond 25 april leidde ertoe dat de werkgevers hun bod drastisch aanpasten. Een beter loonbod. Verslechteringen gingen van tafel. De zwaarwerk-regeling werd alsnog gecontinueerd.
‘Een volgende keer moeten we nog eens goed kijken hoe we de actiebereidheid verder kunnen vergroten, zegt Johannes, ‘want hoe groter die is, des te beter het resultaat.’
‘Van mij had er aan onze kant wel wat meer vaart in de stakingen mogen zitten,’ vindt Chris, ‘er zaten gewoon teveel weken tussen de verschillende stakingen. Dat haalt het tempo er uit. Met snellere opvolging kun je meer druk op de werkgevers zetten en de stakers zelf beter bij de les houden. De bond had misschien ook wat vaker nieuwsbrieven kunnen uitdoen om op die manier sneller de juiste informatie bij de leden te krijgen.’
‘Ik heb wel gezien dat het een hele klus is om de leden op alle werkplaatsen te bereiken en te informeren en stakingsacties te organiseren. Respect en complimenten voor de mensen van de FNV die hier aan bijgedragen hebben,’ voegt Chris toe.
De nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf geldt per 1 februari 2025 en heeft een looptijd van 33 maanden. De gemiddelde loonstijging is 3,92% per jaar. De zwaarwerk-regeling (RVU) is verlengd conform de nieuwe nationale afspraken van oktober 2024. Het generatiepact blijft deel van de cao. De overwerkverplichting is uit de cao. De BBL scholingsdag wordt doorbetaald. De cao geldt voor 85.000 werknemers. Meer informatie vind je op de sectorpagina van FNV Metaal.
Foto: FNV
Tekst:
Nieuwsredactie FNV Noord,
Janwillem Compaijen