Nog langer wachten op handhaving overtredingen rij- en rusttijden

Redactie
Door Redactie 22 december 2019

Na een uitspraak van de bestuursrechter moet er nog langer gewacht worden tot de Inspectie Leefomgeving en Transport gaat handhaven bij transportbedrijf De Rooy uit Son en Breugel. FNV-Stichting VNB had bij de rechter in een spoedprocedure om handhaving gevraagd.

Edwin Atema van FNV-Stichting VNB: ‘Uit onderzoeken van ons en van de inspectie blijkt dat De Rooy, transporteur van onder meer DAF-trucks, de rij- en rusttijden aan zijn laars lapt. Toch wil de inspectie niet ingrijpen.’

Fraude

In februari van dit jaar deed FNV-Stichting VNB een verzoek tot handhaving na eigen onderzoek bij De Rooy. Uit het onderzoek bleek dat er op grote schaal fraude werd gepleegd en de wet werd overtreden. Atema: ‘Daarmee buit De Rooy chauffeurs uit, wordt concurrentie vervalst en het verkeer in gevaar gebracht.’ Hoewel de inspectie ook misstanden constateert, weigert de inspectie in te grijpen.

Presenteerblaadje

‘Als de inspectie niet weet dat er misstanden zijn, is dat gek, maar wel een antwoord. Als ze de misstanden op een presenteerblaadje krijgen en er wordt niet gehandeld, is het onacceptabel, in strijd met de wet en in strijd met een motie van de Tweede Kamer die door alle partijen is ondertekend’, aldus Atema.

Doodskisten

Daarom verzocht de FNV  de rechter in oktober om hangende de bezwaarprocedure de inspectie te bevelen handhavend op te treden. Het verzoek ging specifiek over het feit dat De Rooy chauffeurs weken illegaal laat bivakkeren in hun cabines. Atema: ‘Chauffeurs worden dagelijks gedwongen te overnachten in cabines die zo klein zijn dat chauffeurs ze zelf kwalificeren als doodskisten.’

Bodemprocedure

Uit de uitspraak van vandaag blijkt echter dat de bestuursrechter van oordeel is dat een beslissing over de handhaving van deze overtredingen in een bodemprocedure moet worden genomen. De inspectie is wat FNV-Stichting VNB betreft nu aan zet om snel te beslissen in de normale procedure.

Strafrechtelijk onderzoek

De inspectie heeft bij De Rooy administratief onderzoek gedaan naar rij- en rusttijden over een aantal maanden uit 2018. In dat onderzoek stuitte de inspectie, net als de vakbond, op grootschalige fraude en het niet registreren van rij- en rusttijden. In het wegtransport zijn dat de zwaarste overtredingen die er zijn. De inspectie sloot het rij- en rusttijden onderzoek af zonder te controleren wat er op dit moment gebeurt bij het bedrijf en zonder het borgen van naleving voor de toekomst. Wel is naar aanleiding van dit onderzoek een strafrechtelijk onderzoek bij het bedrijf gestart.

Vernietigend inspectierapport

Atema: ‘We zijn blij dat de inspectie over de rij- en rusttijden in het verleden exact dezelfde conclusies trekt als wij. Ze hebben dat mooi opgeschreven in een vernietigend inspectierapport. Het is alleen van de gekke dat er geen enkele borging is voor naleving in het heden. Nog dagelijks handelt De Rooy in strijd met de rij- en rusttijden, buit het chauffeurs uit en vervalst het concurrentie. Daar moet nu tegen worden opgetreden.’

Mensonterend

De inspectie weigert al jaren om het verbod op het bivakkeren in cabines op een effectieve manier  te handhaven. Al in 2014 deed FNV een verzoek aan de inspectie om te handhaven, waarop de inspectie zei dat het niet verboden is. In 2016 zei de directeur van de inspectie in de Tweede Kamer dat ze op parkeerplaatsen mensonterende toestanden tegen kwamen, maar daar niets tegen konden doen. Pas na een oordeel van het Europese Hof van Justitie kondigde de inspectie aan te gaan controleren.

Illegale praktijken

Tijdens de procedure beargumenteerde de inspectie voor de rechtbank dat chauffeurs in hun weekenden vrijelijk over hun tijd kunnen beschikken. Atema: ‘In nieuw aangekondigd beleid is de inspectie van plan niet eens meer boetes uit te gaan delen. Ze gaan zelfs chauffeurs adviseren alleen in hun cabines te kamperen op beveiligde parkeerplaatsen, zodat andere mensen dan geen last van ze hebben. Zo houden ze illegale praktijken in stand.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.