Teken de petitie tegen de Hongaarse slavenwet

Door Redactie 21 december 2018

Op 12 december keurde het Hongaarse parlement een wet goed die werknemers kan verplichten om tot 400 uur per jaar overwerk te doen. Zonder garantie op uitbetaling. De wet werd zonder goed overleg met de sociale partners aangenomen, door misbruik van de parlementaire procedures.

Demonstratie tegen Hongaarse slavenwet

De Hongaarse vakbondsconfederatie MASZSZ is samen met Labour Start een campagne begonnen die de intrekking van de wet eist. Zij doen een beroep op de president van Hongarije om deze niet te ondertekenen en terug te verwijzen naar het parlement.

Steun de campagne en teken de petitie tegen de slavenwet

Werkgevers mogen vanaf begin volgend jaar 400 overuren per jaar vragen. Dat komt neer op een volle werkdag per week erbij. Nu ligt het maximum nog op 250. Op 10 en 11 december blokkeerden vakbonden uit protest belangrijke straten en autowegen in het hele land. Duizenden Hongaren deden mee aan een demonstratie in Boedapest. De bonden hebben aangekondigd na Kerst te gaan staken.

Wet maakt effectief onbetaald werk mogelijk

In een artikel van de Volkskrant van 11 december wordt uitgelegd dat werknemers straks pas na 3 jaar uitbetaald krijgen voor hun overuren. Nu is dat 1 jaar. Het rekensommetje kan lelijk uitpakken. Na 3 jaar worden namelijk alle gemaakte uren bij elkaar opgeteld, met aftrek van de normale werkweek. Wat onderaan de streep overblijft, wordt als overuren uitbetaald. Een werknemer die om wat voor reden dan ook een tijdje thuis zat, heeft dus pech.

'De wet is nodig om aantrekkelijk voor Duitse bedrijven te blijven'

Dit is de strekking van de rechtvaardiging voor de wet die minister van Buitenlandse Zaken en Handel, Péter Szijjártó, bij een bezoek aan Duitsland op 26 november gaf. De overheid noemt het 'flexibilisering' van de arbeidswet. Maar in feite moet de wet het voor buitenlandse multinationals aantrekkelijker maken om in Hongarije te produceren.

Audi en Daimler (Mercedes) produceren al in Hongarije. BMW besloot in de zomer van 2018 hun voorbeeld te volgen. Naar verwachting zullen 1.000 werknemers werk vinden bij BMW in Debrecen, zo'n 230 kilometer ten oosten van Boedapest. De wet zal hiermee te maken hebben.

> Campagne en petitie Labour Start tegen de Hongaarse slavenwet

> Artikel de Volkskrant 11 december 2018: Krijgt Hongarije een ‘slavenwet’? Zo ja, dan wordt onbetaald overwerken mogelijk

> Nieuwsbericht internationale vakbeweging ITUC 19 december 2018: Trade Unions Ramp Up Opposition to Hungary’s ‘Slave Law’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.