Nieuwe cao Kraamzorg een feit

Door Redactie 21 september 2018

Jij en je collega’s hebben ingestemd met het akkoord cao Kraamzorg. Dit betekent onder meer een loonsverhoging van in totaal 5,75% en het einde van de 24-uurs-diensten. Maar nog niet alle problemen zijn opgelost. Daarom willen we graag jouw feedback over wat er nog niet goed loopt.

Eerste stap gezet, nu verder!

Hoewel de cao akkoord is, hebben veel FNV-leden tegen het akkoord gestemd. Dit is te begrijpen als je de hoop had dat deze cao de problemen binnen de sector op zou lossen. Deze nieuwe cao is een eerste stap in de goede richting, maar we hebben nog niet alle problemen opgelost. Nog steeds wordt van jou verwacht dat je altijd klaarstaat terwijl daar nauwelijks een vergoeding tegenover staat. Ook enorme afstanden om bij de gezinnen te komen worden als normaal ervaren.

Meer waardering voor de kraamzorg

De FNV vindt het onacceptabel dat de balans tussen werk en privé volledig zoek is bij een groot deel van de kraamverzorgsters. Daarom willen wij betere roosters én een betere vergoeding van de wachtdiensten en reistijd voor jou. Wij willen dat hier in het vaststellen van de tarieven rekening mee wordt gehouden. Daarom moeten we ook het ministerie en de zorgverzekeraars aanspreken. Want daar komt het geld vandaan.

Sta op en doe mee!

Deze cao is een eerste stap. Maar we moeten samen blijven strijden voor een fatsoenlijke behandeling en beloning van de kraamverzorgsters. Doe je mee? De eerste stap in deze strijd is het laten zien van hoe groot de problemen zijn waar jij tegenaan loopt. We willen bijvoorbeeld weten hoeveel tijd je kwijt bent aan het werk dat niet betaald wordt. Of hoe veel uur je gemiddeld op wacht staat. Laat weten waar je tegenaan loopt en vul de enquête in.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.