Goed begin van nieuw cao-jaar: werknemers BioMCN gaan er 5% op vooruit

Door Redactie 08 januari 2019

De werknemers van de methanolfabriek BioMCN uit het Groningse Farmsum gaan er in 2019 in totaal 5% op vooruit. De loonsverhoging voor dit jaar komt uit op 3,67%, maar de eindejaarsuitkering wordt ook verhoogd met 1,33%. Dit resultaat is dankzij de standvastigheid van de FNV-leden die in grote getale de directie tijdens de kerstborrel een ultimatum stelden. Hierdoor ging de directie alsnog overstag.

De nieuw afgesloten cao met FNV Procesindustrie geldt voor drie jaar, met ook flinke loonsverhogingen van 3,5% en 3% voor 2020 en 2021. De cao-afspraken zijn inmiddels door de FNV-leden goedgekeurd, en daarmee is de cao van kracht.

Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Een mooi resultaat, waarin de waardering van werkgever BioMCN doorklinkt voor de mensen die het werk doen. Dat verwachten we van alle werkgevers. 2019 moet het jaar worden waarin de werkenden echt gaan profiteren van de gerealiseerde winsten van de afgelopen jaren.’

Flinke verbetering

In de komende drie jaar cao gaan de lonen flink omhoog, net als de eindejaarsuitkering totdat die het niveau heeft van een volledige dertiende maand. Daarnaast stijgt de reiskostenvergoeding met 7 cent per kilometer, is de vitaliteitsregeling voor oudere werknemers verbeterd tot 80% werken, 90% salaris en 100% pensioenopbouw en komt er een studie naar het uitbetalen van overwerk.
Doordat ook de eindejaarsuitkering in drie stappen omhoog gaat, met 1,33% in 2019 en tweemaal 1% in 2020 en 2021, komt de totale vooruitgang op 13,5% in drie jaar.

BioMCN is een chemisch bedrijf dat (bio)methanol maakt in Farmsum (Delfzijl). De cao BioMCN geldt voor de 100 werknemers en loopt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.