Gemeente Haaksbergen: geef vergunning af voor nieuwe zoutwinningslocaties Nobian!

Woensdag 21 juni, 19.00 uur: aanbieding petitie, gemeentehuis Haaksbergen

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 18 juni 2023

FNV leden, werkzaam bij Nobian in Hengelo, bieden woensdagavond een petitie aan de commissie Ruimte van de gemeente Haaksbergen aan. Deze commissie is verantwoordelijk inzake de voorbereidingen voor de definitieve besluitvorming rondom het afgeven van een ‘verklaring van geen bezwaar’ voor het realiseren van 8 nieuwe zoutwinningslocaties voor Nobian. De 400 werknemers vrezen voor hun baan als de verklaring niet wordt afgegeven.

Het is ‘5 voor 12’

Op 5 juli vindt hierover definitieve besluitvorming plaats.

Monique Daamen, FNV bestuurder Procesindustrie:‘In Haaksbergen en omgeving ligt een goede laag zout onder de bodem. De huidige locaties zijn bijna uitgeput, dus moeten er nieuwe locaties gerealiseerd worden en daar hoort een vergunning bij. Er wordt al meer dan 100 jaar in deze omgeving geboord naar zout, zonder negatieve gevolgen. Als dit niet doorgaat, kan dit vooral negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, maar ook bijvoorbeeld voor het warmtenet van Hengelo. Tot nu toe hebben wij ons als vakbond afzijdig gehouden, maar nu is het echt ‘5 voor 12’. De werkgelegenheid is tot nu toe volledig onderbelicht geweest. Geen vergunning betekent sluiting van het bedrijf en dit heeft ook gevolgen voor tal van toeleveranciers. In totaal staan er nu dus wel bijna 1.500 banen op de tocht. Wij doen dan ook een klemmend beroep op het gemeentebestuur om de vergunning af te geven!’

Europees marktleider

Nobian is Europees marktleider in de productie van zout, essentiële chemicaliën en energie voor industrieën, variërend van bouw en schoonmaak tot farmaceutische producten en waterbehandeling. Bij de vestiging in Hengelo werken 400 mensen.