Cao-onderhandelingsresultaat biedt 30.000 beveiligers meer rust en perspectief

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 19 september 2018

Vanavond hebben vakbond FNV Beveiliging en de werkgevers in de particuliere beveiliging een onderhandelingsresultaat bereikt over een cao voor de 30.000 beveiligers. 'Het resultaat is hard bevochten door de beveiligers, maar hun vechtlust wordt nu beloond', zegt Tanja Schrijver van FNV Beveiliging.

‘We hebben afspraken gemaakt over onder andere de werkdruk, de roosters en een kortere werkweek. Allemaal belangrijke elementen waardoor de beveiligers op een gezonde manier hun werk kunnen blijven doen.’

Betere roosters, kortere werkweek

Eén van de eisen was dat er gezondere roosters kwamen, niet alleen vanwege de hoge werkdruk maar ook omdat het werk fysiek - en soms mentaal - zwaar is. Het roostersysteem wordt aangepast waardoor er meer hersteltijd komt tussen vroege en late diensten en de voorspelbaarheid groter zodat beveiligers niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Daarnaast wordt de gemiddelde werkweek korter: van maximaal 152 uur per 4 weken naar maximaal 144 uur.

Flex wordt beperkt

Bovendien is afgesproken dat ten minste 80% van de beveiligers een contract voor onbepaalde tijd heeft. Schrijver: ‘Door het aantal flexwerkers beperkt te houden, wordt de continuïteit beter gewaarborgd wat weer ten goede komt aan de kwaliteit van het werk dat de beveiligers doen.’

Mat Zeegers beveiliger bij G4S Nederland: ‘Wij zetten ons 24 uur per dag, 7 dagen per week in voor de veiligheid van mensen. Verkeerde planning en hoge werkdruk leidden tot veel ziekteverzuim. Ik ben blij dat de werkgevers eindelijk snappen dat waardering en respect in de vorm van een fatsoenlijke loonsverhoging en gezonde roosters onontbeerlijk zijn voor het werk dat wij doen.’

Gezond doorwerken

Daarnaast is afgesproken dat werknemers gezond de pensioengerechtigde leeftijd moeten kunnen behalen. Er komt een werkgroep die gaat onderzoeken welke regeling het beste is. ‘Doel is dat een beveiliger uiteindelijk 80% kan gaan werken tegen 90% salaris maar wel 100% pensioen opbouwt’, aldus Schrijver.

Niet meer inleveren

De cao loopt van 1 juli 2018 tot 1 juli 2023. Eind 2018 stijgen de lonen met 1,5% en per 1 mei 2019 met 1,75%. Vanaf 2020 stijgen de lonen telkens vanaf 1 januari met 2,5% maar er wordt tevens rekening gehouden met de koopkracht. Schrijver: ‘Als de consumentprijsindex op bijvoorbeeld 1 januari 2020 2,6% is, dan stijgen de lonen ook met 2,6%. De beveiligers leveren dus niet meer in op koopkracht.’ Bovendien is afgesproken dat vanaf 2023 beveiligers een basissalaris hebben dat minstens 125% van het wettelijke minimum loon is. Tot slot is afgesproken dat er een pensioenregeling komt die de werknemers niets extra’s gaat kosten, maar waarmee ze op termijn wel meer aan over kunnen houden.

De cao Particuliere Beveiliging geldt voor circa 30.000 beveiligers die onder andere werken voor Securitas, Trigion en G4S Nederland.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.