Beleggingsbeleid grote zorgverzekeraars verre van duurzaam

Door Redactie 17 september 2018

De grote zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ hebben op veel onderdelen nog weinig of geen beleid ontwikkeld voor hun beleggingen. Zo hebben ze voor belangrijke thema’s als klimaatverandering, natuur en dierenwelzijn of voor risicosectoren zoals de olie- en gassector helemaal geen beleid.

In de afgelopen 5 jaar richtte ze zich daarbij op de concerns van de 10 grootste levensverzekeraars. Het beleggingsbeleid van de drie zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ is nu voor het eerst onder de loep genomen.

CZ, Menzis en VGZ: geen droomstart

Deze 3 zorgverzekeraars scoren erg laag. Op 21 thema’s scoren ze alle 3 ten minste 15 keer het rapportcijfer 1 (‘zeer slecht’). Alleen VGZ slaagt er in om 2 keer het rapportcijfer 5 (‘twijfelachtig’) te scoren, namelijk voor het beleid op het gebied van arbeidsrechten en corruptie.

Ook voor het beleggingsbeleid in de gezondheid scoort VGZ minder slecht (een 3, ‘ruim onvoldoende’) dan CZ en Menzis (score: 1). Voor het mensenrechtenbeleid halen CZ en Menzis wel hogere cijfers (3) dan VGZ (1).

‘We kijken er eerlijk gezegd niet erg van op dat het maatschappelijk beleid van de zorgverzekeraars nog onderontwikkeld is’, zegt projectleider Titus Bolten namens de Eerlijke Verzekeringswijzer. ‘Toen we 5 jaar geleden voor de eerste keer het duurzaamheidsbeleid van de levensverzekeraars beoordeelden, was dat over de hele linie ook niet best.’

Verbeteringen

Door stevige gesprekken met deze verzekeraars hebben deze verzekeraars inmiddels veel verbeteringen doorgevoerd in hun beleggingskeuzes. ‘We rekenen er op dat ook de zorgverzekeraars in de komende jaren echt werk van hun beleid gaan maken.’

Bonusbeleid

Opvallend is dat alle drie zorgverzekeraars een 10 halen (‘uitstekend’, de hoogste score) voor het bonusbeleid. Dat is niet zo gek, want de overheid maximeert het vaste salaris voor zorgverzekeraars en verbiedt bonussen.

Achtergrond

De Eerlijke Verzekeringswijzer, opgericht in 2013, is een samenwerkingsverband van Amnesty International, FNV, Milieudefensie, Oxfam Novib, PAX en World Animal Protection. Dit onderzoek is uitgevoerd door Profundo. Op https://www.eerlijkegeldwijzer.nl/verzekeringswijzer kunnen consumenten de scores van de verzekeraars voor hun beleggingsbeleid op 21 maatschappelijke thema’s vergelijken.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.