Internationale Vrouwendag webinar met Sylvana Simons & Faith Bruyning

Kijk het webinar terug

Door Redactie 12 maart 2024

Op vrijdag 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Om dit te vieren ging de FNV in gesprek met inspirerende vrouwen. Onder begeleiding van Amy-Jane Gielen vroegen wij Sylvana Simons en Faith Bruyning het hemd van het lijf over alles wat te maken heeft met gelijkheid op de werkvloer. Het was een inspirerend gesprek over sisterhood en de pensioenkloof, maar ook actie voor hogere lonen en wat te doen bij grensoverschrijdend gedrag.

Een menselijk gesprek van vrouw tot vrouw

Internationale vrouwendag is een dag om samen te vieren. Om stil te staan bij alles wat we samen bereikt hebben. Maar ook om solidair met elkaar te zijn in de strijd die nog gevoerd wordt om vrouwenzaken in de samenleving en op de werkvloer beter te regelen.

Belangrijke verhalen

Ook schoven er drie vrouwelijke FNV-leden aan die hun verhaal deelden met ons. Zo sprak Marica Wismeijer over hoe de pensioenloonkloof tot stand komt en dat deze maar liefst 40% (aanvullend pensioen) bedraagt. Aïcha Haddouche sprak over het belang van opkomen voor elkaar en je uitspreken wanneer je grensoverschrijdend gedrag ziet gebeuren. Daarbij vertelde ze dat je ziet dat het effect heeft als we opstaan voor elkaar, dat er iets mee wordt gedaan.

Onzichtbare gehandicaptenzorg

Maaike Metsje Visser vroeg aandacht voor de vaak onzichtbare gehandicaptensector en riep op tot eerlijkere beloning. Zo gaf zij aan dat je in de zorg al minder betaald krijgt dan in andere sectoren, en dat de zorgmedewerkers in de gehandicaptenzorg ook nog eens achterlopen ten aanzien van andere zorgmedewerkers.

Solidariteit en sisterhood

De belangrijkste boodschap van het gesprek? We hebben elkaar nodig om een gelijkwaardige en veilige samenleving te creëren. En om die stappen te zetten is solidariteit en sisterhood van groot belang.

Reacties van kijkers

'Bedankt voor het organiseren van deze webinar! Inspirerende sprekers en de oproep om op te staan voor elkaar en solidariteit te tonen met je ´sisters´ spreekt me enorm aan. Daar is écht behoefte aan in onze samenleving, aan meer solidariteit en een sterke sisterhood!'

'Compliment, interessant webinar. Sta op voor elkaar, samen geven we de wereld een goede zwieper de goede kant op.'

'Mooi inhoudelijk programma. Het is en blijft noodzakelijk strijd te voeren voor de gelijke positie van vrouwen. Dank jullie wel voor deze bijdrage daaraan.'