Ook Arbeidsinspectie stelt; wie via YoungOnes bij H&M werkt is geen zzp’er maar uitzendkracht

Via platform YoungOnes lopen werkenden risico’s waar ze zich vaak niet bewust van zijn

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 14 maart 2024

De conclusies van de Nederlandse Arbeidsinspectie zijn klip en klaar. Verkopers bij de kledingwinkel H&M worden door platform YoungOnes ter beschikking gesteld. Ze zijn daarmee uitzendkracht en geen zelfstandige. Door de huidige YoungOnes-constructie lopen deze werkenden risico’s die ze vaak zelf niet in de gaten hebben.

Sharon Bandell, projectleider FNV Naleving: ‘Inlenende bedrijven gebruiken YoungOnes om op een makkelijke manier aan flexibel inzetbaar personeel te komen.’

Onderzoek

De arbeidsinspectie stelde, op verzoek van de FNV, een onderzoek in naar de werkwijze van YoungOnes bij H&M. Het rapport werd woensdag 13 maart gepubliceerd, twee dagen voordat de rechtszaak van FNV tegen Temper dient. Deze rechtszaak gaat over een vergelijkbare constructie.

Waarschuwing

Bandell: ‘Rechtszaken zijn niet nodig als de overheid haar eigen wetten handhaaft. Bedrijven in Nederland moeten zich aan de regels houden. Laat de uitkomst van dit onderzoek dan ook een waarschuwing zijn voor alle andere platforms die cao’s en regelgeving ontduiken en procedures traineren.’ De FNV vindt ook dat bedrijven als H&M, de zogenoemde inleners, hun verantwoordelijkheid moeten nemen door te stoppen met het inhuren van personeel via platforms als YoungOnes.

Verkapt dienstverband

Sharon Bandell, projectleider FNV: ‘YoungOnes noemt mensen die via het platform werken ‘freelancers’ en doet alsof het zelfstandigen zijn. Daarmee maakt ze handig gebruik van het gevoel van vrijheid wat sommige jongeren graag willen. Maar die lopen zo risico’s die ze vaak niet kunnen overzien.’ YoungOnes zendt mensen uit in functies als verkoper, orderpicker, bezorger, receptionist, ober en winkelbediende. Bandell: ‘Functies waarbij het volkomen duidelijk is dat het niet om zelfstandig ondernemers gaat, maar om werknemers die hetzelfde werk doen als hun collega’s in vaste dienst.’

Gevaar schijnzelfstandigheid

Bandell: ‘Door mensen als schijnzelfstandigen te laten werken, liggen alle risico’s bij deze werkenden. Het geld dat zij zo verdienen lijkt, met name voor jongeren, misschien aantrekkelijk, maar ze bouwen geen pensioen op of vakantiedagen. En als ze ziek zien krijgen ze geen geld. De cao wordt zo ontdoken, pensioenfondsen worden benadeeld en de overheid loopt belastingen en premie-inkomsten mis.’

Strijd FNV succesvol

De FNV voert al langer strijd tegen dit soort schijnconstructies. Eerdere rapporten van de Arbeidsinspectie zijn gebruikt in rechtszaken tegen andere zzp-bemiddelaars zoals Temper en Tentoo. Ook bij Platform Deliveroo kreeg FNV gelijk; bezorgers zijn werknemers en geen zzp’ers.

Politiek moet nu echt doorpakken

In Nederland en Europa is een politieke meerderheid voor het aanpakken van schijnzelfstandigheid. Europa heeft een stap gezet met regelgeving over de rechten van platformmedewerkers. In Nederland heeft demissionair minister Van Gennip nieuwe wetgeving aangekondigd. Het wordt tijd dat de politiek doorpakt bij aanpak van schijnzelfstandigheid en zeker ook bij de bemiddelaars van schijnzelfstandigen zoals YoungOnes en Temper.