FNV steunt oproep Global Unions na uitspraak Internationaal Gerechtshof

Dringende noodzaak om bevolking van Gaza te beschermen en verdere schade te voorkomen

Door Redactie 9 februari 2024

De FNV steunt de zeven internationale vakbonden in hun oproep tot naleving van de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in de zaak die Zuid-Afrika heeft aangespannen tegen Israël. De bindende voorlopige maatregelen van het ICJ komen tegemoet aan de dringende noodzaak om de bevolking van Gaza te beschermen en verdere schade te voorkomen.

Brief schrijven

De ernst van de situatie

De internationale vakbonden benadrukken de ernst van de situatie. Leden van onze vakbonden worden in Gaza gedood, terwijl ze aan het werk zijn. Het gaat hier om docenten, ambulancepersoneel, artsen, verplegers, zorgverleners, transportmedewerkers, journalisten, VN-personeel, internationale hulpverleners en vele anderen, die hun belangrijke werk doen.

Internationale gemeenschap

Samen met de internationale vakbonden vragen we het volgende aan de internationale gemeenschap:

• De VN-Veiligheidsraad en lidstaten moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de voorlopige maatregelen van het Internationaal Gerechtshof volledig worden uitgevoerd;
  • De aanklager van het Internationaal Strafhof moet zo snel mogelijk onderzoek doen naar de vermeende oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid door IsraĆ«l en door Palestijnse gewapende groepen. Een grondig en onafhankelijk onderzoek is cruciaal om daders ter verantwoording te roepen en toekomstige schendingen te voorkomen.
  • Wereldleiders moeten diplomatie en dialoog boven geweld stellen.

De FNV steunt het verdere interne onderzoek van de VN. Ook vraagt de FNV aandacht voor het feit dat de mensen in Gaza en onze leden afhankelijk zijn van de levensreddende steun die het VN-Agentschap voor Palestijnse vluchtelingen in het Nabije Oosten (UNRWA) biedt. De FNV vraagt de Nederlandse regering daarom om de opschorting van financiering van UNWRA te heroverwegen.

De FNV staat voor bevorderen en naleven van mensen- en vakbondsrechten over de hele wereld.

Lees de brief van de FNV aan het ministerie van Buitenlandse Zaken over onze zorg over de humanitaire crisis in Gaza en de opschorting van financiering aan UNRWA

Zie ook: Global Unions Call for Unified Action Following ICJ Ruling on Gaza Genocide Case | IndustriALL (industriall-union.org)

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.