Stop de aanval van extreemrechts, verdedig vakbondsrechten in Argentinië

Kom op woensdag 24 januari naar Den Haag en Amsterdam en laat je horen!

Door Redactie 22 januari 2024

De FNV steunt de vakbonden in Argentinië in hun oproep tot een algemene staking op 24 januari. De staking is een reactie op de extreemrechtse maatregelen van de nieuwe regering van Javier Milei. Deze vormen een directe bedreiging voor vakbonden en de werkende bevolking in het algemeen.

Stop extreemrechts in Argentinië

Manifestatie bij ambassade in Den Haag

Om de nationale staking van de Argentijnse vakbonden te steunen, organiseert de FNV  een solidariteitsmanifestatie op woensdag 24 januari om 12.00 uur bij de ambassade van Argentinië, Javastraat 20, Den Haag. FNV zal daar, via algemeen bestuurslid Merdan Yagmur, een protestbrief aanbieden aan de ambassadeur. Met de manifestatie zullen we de eisen van de Argentijnse vakbeweging kracht bijzetten.

De actie is deel van een mondiale solidariteitsdag, waartoe is opgeroepen door de mondiale vakbondskoepel voor Publieke Diensten, PSI. Lees hier meer over de actiedag en de eisen van de Argentijnse vakbeweging en meer over de Mondiale actiedag.

Actiegrond

Drie grote vakbondsconfederaties, de CGT, de CTA-T en de CTA-A, verzetten zich tegen de ernstige bedreiging van fundamentele arbeidsrechten en burgerlijke vrijheden als gevolg van deze nieuwe beleidsmaatregelen van de extreemrechtse regering van Milei.

Sinds zijn verkiezing tot president op 19 november heeft het beleid van Milei zware bezuinigingsmaatregelen aangekondigd, die hij aanduidt als "shocktherapie". Dit heeft geleid tot de invoering van verstrekkende repressieve maatregelen die negatieve gevolgen zullen hebben op werknemers en voor de samenleving als geheel.

“De acties van de regering Milei vereisen een krachtige, gezamenlijke reactie van de wereldwijde vakbeweging. FNV is daarom volledig solidair met de vakbonden en de werkende bevolking van Argentinië in hun verdediging van rechtvaardigheid en democratie”, aldus FNV Dagelijks Bestuurdslid Petra Bolster.

“Deze maatregelen zijn een aanslag op de democratie! Democratie gaat niet alleen over stemmen, maar ook over het beschermen van waarden, vrijheden en rechten. Deze aspecten zijn essentieel voor de vakbeweging en staan nu onder druk in Argentinië.”

Negatieve gevolgen

• Zo zullen straatprotesten van vakbonden of andere civiele samenlevingsgroepen die hun rechten proberen te verdedigen, strafbaar worden (het zg Bullrich protocol).
  • Daarnaast wordt er een decreet aangekondigd om openbare diensten, waaronder onderwijs, gezondheidszorg en culturele instellingen, te ontmantelen, te dereguleren en te privatiseren, onder het mom van grondwettelijke noodbevoegdheden.
  • De zogenaamde "Omnibus-wet" zal tot de verklaring van een noodtoestand leiden in tal van sectoren om zo alle autoriteit te concentreren in handen van de president, waarbij hij controle krijgt over wetgevende functies en effectief de mogelijkheid krijgt om te regeren zonder voldoende democratisch toezicht.

Aanslag op de democratie

Kortom: dit is een aanslag op de democratie! Democratie gaat niet alleen over stemmen; het gaat om waarden, vrijheden en rechten beschermen. Deze aspecten zijn essentieel voor de vakbeweging en staan nu onder druk in Argentinië.

De acties van de regering-Milei vereisen een krachtige, gezamenlijke reactie van de wereldwijde vakbeweging. FNV staat daarom volledig solidair met de werkende bevolking van Argentinië in hun verdediging van rechtvaardigheid en democratie.

Kom 24 januari naar manifestatie

Kom daarom daar onze solidariteitsmanifestatie op woensdag 24 januari om 12.00 uur bij de ambassade van Argentinië, Javastraat 20, Den Haag. Om 18.00 uur vindt er nog een manifestatie op de Dam in Amsterdam plaats, mede-georganiseerd door de Argentijnse Diaspora. FNV Grenzeloos Solidair!

Lees meer over FNV Internationaal

Word lid en strijd met ons mee

Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Ben je nog geen FNV-lid? Word dat dan nu. Of deel dit bericht met je collega's, ook als ze (nog) niet lid zijn.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.