FNV meldt misstanden VWS vanwege urgentie bij de Arbeidsinspectie

Vakbond ontvangt tientallen extra meldingen in 24 uur tijd

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 21 december 2023

Vakbond FNV heeft een melding gedaan bij de Arbeidsinspectie (NLA) vanwege de misstanden op het ministerie van VWS die de bond afgelopen week in het nieuws bracht. Dit naar aanleiding van een verkennend onderzoek onder VWS-ambtenaren dat alarmerende resultaten opleverde. De Arbeidsinspectie gaf aan naar aanleiding van deze melding onderzoek te gaan doen.

Verandering nodig

Volgens de bond is er bij onderdelen van het ministerie sprake van verziekte arbeidsverhoudingen en een giftige werksfeer die hele negatieve gevolgen heeft voor de mensen op de werkvloer. Een situatie die niet kan blijven voortbestaan.

Zelfde urgentie als arbeidsongeval

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: “Sinds de publicatie van ons verkennend onderzoek regent het aanvullende meldingen van grensoverschrijdend gedrag bij VWS. We voelen een verantwoordelijkheid en hebben daarom een melding gedaan bij de arbeidsinspectie. We verwachten dat dit met dezelfde urgentie wordt opgepakt als een arbeidsongeval. Want zo zou grensoverschrijdend gedrag moeten worden gezien.”

Inhoud van meldingen alarmerend

Bestuurder Tanja Schrijver: “Vanwege de antwoorden van mensen die aangeven zichzelf mogelijk iets te willen aandoen vinden we het een urgente zaak die ook de directe aandacht van de Arbeidsinspectie verdient.”

Tientallen extra VWS-ambtenaren melden zich

Sinds het rapport dinsdagmiddag uitkwam is de eerdere peiling weer open gezet. De bond roept ook niet-leden bij VWS op de FNV vragenlijst in te vullen. In de 24 uur die volgden vulden ruim 150 mensen extra de enquête in en gaven 16 mensen aan dat ze teruggebeld wilden worden over hun arbeidssituatie. Het onderzoek is in totaal nu ruim 250 keer ingevuld. Meldingen die bij de FNV binnen kwamen, geven aan dat het interne onderzoek, dat dinsdag door de Bestuursraad werd aangekondigd, wordt gewantrouwd omdat het herleidbaar is naar de ambtenaren zelf. Zo zou er te specifiek gevraagd worden op welke afdeling en onder welke leidinggevende mensen vallen.

Bescherming nodig

Afgelopen week riep de FNV de hoogste leidinggevende van het ministerie op ‘snel en doeltreffend in te grijpen’ hulp geven aan medewerkers die nu met suïcidale gedachten rondlopen en  het bevriezen van ontslagprocedures waar ambtenaren in verwikkeld zijn na melden van grensoverschrijdend gedrag. De vakbond vindt het van het grootste belang dat ambtenaren beter worden beschermd en dat er een extern meldpunt komt om misstanden te melden.