FNV: Schijndetachering moet worden tegengegaan, niet gestimuleerd

Europese Commissie presenteert werkplannen

portret Arjan de Boer
Door Arjan de Boer 17 oktober 2023

De Europese Commissie heeft vanmiddag in Brussel haar werkplannen gepresenteerd voor de rest van haar zittingstermijn. In de plannen wil de Commissie dat werkgevers minder administratieve verplichtingen krijgen. Voor werkgevers die gebruikmaken van detachering over grenzen heen mogen in die plannen geen uitzonderingen gemaakt worden op de meldingsplicht, vindt de FNV.

Schijndetachering en fraude

De vakbond vreest dat dat de poorten weer openzet voor schijndetacheringen en fraude met de zogenaamde ‘A1-verklaringen’. Dit certificaat heeft een werknemer nodig als die tijdelijk in het buitenland werkt, maar thuis verzekerd wil blijven voor werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Arbeidsinspectie buitenspel

FNV internationaal secretaris Petra Bolster. “De plannen van de Commissie moeten de poorten niet openzetten voor fraude. De arbeidsinspectie heeft dit soort administratie nodig om überhaupt te kunnen handhaven, anders gebeurt dat dus niet. Werknemers die over de grens werken moeten ervan uit kunnen gaan dat ze correct beloond worden en dat ze bescherming krijgen via het juiste sociale zekerheidsstelsel.”

Afspraken uit 2019 weer op losse schroeven

In 2019 waren juist Europese afspraken gemaakt om schijndetachering tegen te gaan en dat moet volgens Bolster niet allemaal weer op losse schroeven komen te staan door de plannen om administratieve verplichtingen te verminderen. “Dat kan een wildgroei aan nepdetacheringen als gevolg hebben. Brievenbusfirma’s wrijven zich in hun handjes, maar werknemers en eerlijke ondernemers zullen er de dupe van zijn,” stelt de Dagelijks Bestuurder van de FNV.

Kabinet moet niet met plannen meegaan

De FNV stelt dat bescherming van werknemers en een gelijk speelveld voor ondernemers die zich wel aan de regels willen houden op de eerste plaats horen te staan. Bolster roept het Nederlandse kabinet en het Europees Parlement op om in de onderhandelingen over dit onderwerp niet mee te gaan met de plannen van de Europese Commissie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.