Prijs op het hoofd van vakbondsleider Hong Kong en 7 andere activisten

Door Redactie 11 juli 2023

De nationale veiligheidspolitie van Hong Kong heeft aangekondigd dat er arrestatiebevelen zijn uitgevaardigd tegen acht activisten, waaronder Christopher Mung Siu-Tat, de directeur van Hong Kong Labour Rights Monitor (HKLRM) en voormalig directeur van de inmiddels ter ziele gegane Hong Kong Confederation of Trade Unions (HKCTU).

Christopher Mung Siu-Tat, directeur van Hong Kong Labour Rights Monitor (HKLRM)

Het Beijing gezinde regime biedt 1 miljoen Hong Kong dollar (ongeveer 117.000 Euro) aan beloning voor informatie die tot zijn arrestatie leidt.

Petra Bolster: 'Dit is weer een stap verder in de onderdrukking van vakbonden in Hong Kong. Terwijl ze slechts hun recht op vakbondsvrijheid uitoefenen, zoals die ook geldt in Hong Kong.'

Dit is de eerste keer dat er premies worden gezet op de hoofden van activisten sinds de afkondiging van de Nationale Veiligheidswet (NSL). Mung wordt onder deze wet beschuldigd van het aanzetten tot afscheiding vanwege zijn deelname aan een conferentie gehouden door een organisatie buiten Hong Kong. Het gaat hier vermoedelijk om een toespraak die hij vorig jaar hield op het congres van de Franse Democratische Confederatie van Arbeid (CFDT) in Frankrijk.

Samenwerking tussen vakbeweging Hong Kong en FNV

Mung is een goede bekende van de FNV. FNV kent een lange samenwerking met de HKCTU in de tijd dat deze nog vrijelijk kon opereren in Hong Kong. Nadat hij in ballingschap was gegaan, was Mung te gast op het FNV congres in 2022. Hij is toen onder andere geïnterviewd door Trouw.

Vakbondsleider in ballingschap

Mung is sinds de jaren negentig betrokken bij de vakbeweging en was decennia lang een spil in het werk van de HKCTU. Zo was hij directeur vanaf 2011 tot de ontbinding van het verbond in 2021. Mung werd helaas gedwongen Hong Kong te ontvluchten vanwege enorme politieke druk in september 2021, waarna HKCTU in oktober van dat jaar werd ontbonden. Tijdens zijn ballingschap in het Verenigd Koninkrijk heeft hij de Hong Kong Labour Rights Monitor opgericht. Hij wil zo blijven strijden voor werkenden en de arbeidsrechtensituatie in Hong Kong.

Golf aan arrestaties van prominente vakbondsleiders

Mung is de zoveelste prominente vakbondsman uit Hong Kong die het doelwit is van het Chinese regime in een reeks van aanhoudende onderdrukking van de vakbeweging in Hongkong. Eerder besteedde de FNV al aandacht aan het lot van Lee Cheuk Yan en Elizabeth Tang. We zijn ervan overtuigd dat de legitieme uitoefening van het recht op vrijheid van meningsuiting en vereniging, inclusief het recht op het organiseren en deelnemen aan vakbondsactiviteiten, worden beschermd door de fundamentele arbeidsrechten van de ILO en nog steeds geratificeerd zijn door de speciale administratieve regio van Hong Kong.

Meer informatie

ITUC letter to the Chief Executive Officer of the Hong Kong Special Administrative Region op ituc-csi.org/

'Response to the Hong Kong police arrest warrant of secession allegation' op hklabourrights.org