FNV met andere bonden op de bres voor eerlijke en duurzame handel tussen Europa en Latijns-Amerika

Door Redactie 13 juli 2023

Op 17 en 18 juli komen regeringsvertegenwoordigers van zo’n 33 Latijns-Amerikaanse en Caribische landen en de EU-landen bij elkaar in Brussel voor de zogenaamde EU-CELAC top. Op deze top staat onder andere het vrijhandelsverdrag EU-Mercosur op de agenda, waarin de handel tussen Latijns-Amerika en de EU geregeld wordt. De FNV vindt dat een oneerlijk handelsverdrag en wil dat de onderhandelingen erover gestopt worden.

Petra Bolster, internationaal secretaris van de FNV: 'Het EU-Mercosur verdrag is niet duurzaam en eerlijk. Het zal ten koste gaan van goede banen en het kent geen effectieve afdwingbare mechanismen om naleving van fundamentele arbeidsrechten in beide handelsgebieden te garanderen. Samen met onze collega’s uit Latijns-Amerika en de Caraïben vinden we dat het echt anders moet.'

Quintino Severo, adjunct-secretaris voor internationale betrekkingen bij de Braziliaanse vakbond CUT in Brazilië: 'Het EU-Mercosur handelsverdrag zal sectoren in Mercosur-landen versterken, die juist de sociale crisis verergeren en de verdere concentratie van rijkdom bij een elite zal vergroten, zoals in de agribusiness en de mijnbouw. Ook zal het akkoord leiden tot de-industrialisatie, waardoor juist goede banen met de meeste arbeidsbescherming verdwijnen.'

Krachtig tegengeluid

Tegelijkertijd met de top komen tientallen maatschappelijke organisaties uit Latijns-Amerika en Europa ook samen om in Brussel een krachtig tegengeluid te laten horen. Ook de FNV is daarbij. Mercosur gaat ten koste van mens en natuur en bevordert een manier van zaken doen waar we juist vanaf moeten; handel die de planeet en haar bewoners meer kwaad doet dan goed. Verdragen als Mercosur bevoordelen grote bedrijven, ten koste van de natuur, fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, goede banen en dierenwelzijn.

De FNV wil samen met al deze organisaties breken met business as usual. Petra Bolster: 'We werken samen aan nieuwe eerlijke en duurzame handelsrelaties die een antwoord zijn op de uitdagingen van deze eeuw. We willen een samenwerking met Latijns-Amerika die staat voor sociaal rechtvaardige verhoudingen en ecologisch herstel, op basis van democratie, solidariteit, bescherming van mensen- en arbeidsrechten een relatie mét respect voor de draagkracht van mens en planeet.'

Gezamenlijke verklaring vakbonden

Ook de Europese vakbonden verenigd in de ETUC en de vakbonden uit Latijns-Amerika hebben in het kader van de EU-CELAC-top een gezamenlijke verklaring opgesteld. Handels- en investeringsverdragen moeten volgens de bonden bindende en afdwingbare voorwaarden bevatten over internationale arbeidsnormen:

• werkenden zouden het recht moeten hebben zich te organiseren in vakbonden, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor ze;
  • de onafhankelijke rol van vakbonden moet bij sociale dialoog en collectieve onderhandelingen erkend worden.

Om die reden roepen de vakbonden de Latijns-Amerikaanse en EU-landen op om samen te werken met het Labour Forum, dat bestaat uit vertegenwoordigers van vakbonden uit beide regio’s.

Meer informatie

Maatschappelijke organisaties uit Europa en Latijns Amerika voor eerlijke en duurzame handel

ETUC and TUCA joint trade union statement on the need to include workers’ interests - EU-CELAC summit, 17-18 July 2023

EU-Mercosur handelsverdrag funest voor mens en milieu