FNV-voorzitter Tuur Elzinga doet oproep aan politiek: “Doe recht aan de mensen in Groningen”

Door Redactie 6 juni 2023

FNV-leden spreken zich uit over afhandeling gaswinning Groningen. In een uitgebreide enquête die door maar liefst 2.000 leden is ingevuld, zetten zij uiteen waar de pijn ligt en waar behoefte aan is. Daarbij vinden zij de energie naar de toekomst te kijken, terwijl velen van hen nog steeds in een uitputtende afhandeling zitten.

Dinsdag 6 en woensdag 7 juni gaat het Kabinet in debat met de Tweede Kamer over de conclusies van de parlementaire enquêtecommissie over de aardgaswinning in Groningen. Er is sprake van een ereschuld en er wordt gesproken over het inlossen daarvan.

Het gaat daarbij over investeringen in de regio, het gaat nog steeds over de wijze waarop woningen worden hersteld en versterkt, maar er is bovenal in de getroffen gebieden in Groningen en Drenthe veel behoefte aan perspectief. Weten waar je aan toe bent. De FNV staat achter de leden die dit betreft en stuurt daarom namens hen ook een brief naar de politici die hierbij betrokken zijn. Daarbij is ook de enquête die door een goeie 2.000 leden is ingevuld leidend.

Pleidooi Tuur Elzinga

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: “Door de enquête in te vullen en nog eens uiteen te zetten in welke situatie zij door toedoen van de staat zijn beland, hebben FNV-leden uit de getroffen gebieden ons in vertrouwen genomen. Dat betekent ook dat zij nog ten minste een sprankje hoop hebben op genoegdoening. Zij willen nog altijd een afhandeling die recht doet aan de geleden schade en de ernst van de situatie. Ik spreek daarom namens hen de hoop uit dat de Tweede Kamerleden hen recht doen. Ik vraag deze Kamerleden zich te realiseren dat zij na hun soms lange werkdag weer gewoon naar huis gaan. De mensen die in de getroffen gebieden wonen, gaan ook naar hun werk, maar vinden vervolgens thuis geen rust, maar juist extra, eindeloze stress. Dat is uitputtend. Laten de Haagse beleidsmakers daar eens bij stil staan.”

Aanbevelingen

De aanbevelingen die uit de enquête en gesprekken met FNV-leden uit Groningen en Drenthe worden gedaan, benadrukken dat er vanuit vertrouwen naar de burger gehandeld dient te worden. Geef hen waar mogelijk de regie in zowel beleid als uitvoering. Zet nu echt door met het schadeherstel en de versterking, en neem als overheid de (financiële) verantwoordelijkheid hiervoor. Doe dit voortvarend, eenvoudig en eenduidig. Zorg er daarbij voor dat de burger nooit bij een verkeerd loket staat. Investeer in de regio in publieke voorzieningen en creëer meer woningen voor jongeren en ouderen zodat de leefbaarheid weer centraal komt te staan. Het is daarbij een uitdrukkelijke aanbeveling om ook structureel geld te reserveren voor praktijkonderwijs, gericht op jongeren en werkzoekenden. De regio heeft goed en duurzaam werk nodig. Verder bevelen de respondenten aan dat alle gebouwen aardgasvrij en energiezuinig of -neutraal gemaakt dienen te worden. Maak daarbij de burger mede-eigenaar van nieuwe energiewinning, zodat de praktijken van wingewest tot het verleden behoren, zodat zij betrokken worden en zodat zij delen in de baten.