Vijf verbeterpunten voor Long Covid regeling

FNV doet oproep regeling aan te passen.

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 mei 2023

Vakbond FNV is zeer kritisch op de voorgestelde tegemoetkomingsregeling Long Covid van minister Helder. De vakbond roept Kamerleden in een brief op om de regeling aan te passen.

Onnondig complex en wantrouwend

'De regeling komt veel te laat, is voor een té kleine groep, te korte periode en het bedrag is té laag. Het huidige voorstel is onnodig complex en ademt wantrouwen uit. Een zeer teleurstellende regeling van een falende minister die pal zou moeten staan voor de mensen die werken in de zorg, maar hen opnieuw in de kou laat staan', vertelt Kitty Jong, vicevoorzitter vakbond FNV.

Opvallend is dat dit het enige moment lijkt te zijn dat de Tweede Kamer aanpassingen kan voorstellen, voordat het voorstel voor internetconsultatie gaat en daarna in de Staatscourant komt, zoals de minister in de brief schrijft.

De FNV ziet een vijftal belangrijke punten die opvallen en die aangepast moeten worden:

• Opvallend is dat de minister, ondanks het advies van de Raad van State niet voor de medewerkers in heel 2020 de regeling wil aanbieden.
  • Het is selectief wie er in aanraking komt en bijvoorbeeld de jeugdzorgmedewerkers, receptionisten en hulp in de huishouding worden uitgesloten, terwijl die wel in aanraking kwamen met besmette personen en er van hen verwacht werd door te werken in de crisis.
  • De Eerste Kamer heeft in januari van dit jaar een motie aangenomen om 150 miljoen te reserveren, gebruik die dan ook voor alle slachtoffers. Met dit geld kan het kabinet ruimhartiger en veel meer werknemers tegemoetkomen dan alleen die uit de eerste golf.
  • Het kabinet zegt te streven naar een nieuwe bestuurscultuur maar uit deze regeling spreekt enkel wantrouwen uit. Zo moet een medewerker in de zorg zelf bewijzen intensief en langdurig contact gehad te hebben met een besmet persoon terwijl men van een enkel kuchje al besmet kon raken.
  • Daarbij heeft de instantie, die de regeling voor medewerkers die ziek zijn geworden door onder andere asbest en chroom 6, aangegeven de uitvoering van de long covid regeling uit te kunnen voeren, maar lijkt minister Helder hieraan voorbij te gaan.

Bodemprocedure

Jong: "Wij gaan nu als FNV weer met onze advocaten en het CNV in overleg om de mogelijkheden voor een bodemprocedure verder te bespreken. Wij houden namelijk staande dat de overheid niet alleen moreel maar ook juridisch aansprakelijk is voor de schade die zorgverleners met long covid ondervinden. Een bodemprocedure duurt lang, maar door deze broodmagere regeling van de minister hebben we geen andere keus dan via deze weg op te komen voor de belangen van de slachtoffers"

De brief aan de Tweede Kamerleden staat hier