FNV: Bezuinigingen kabinet leiden niet tot meer vertrouwen

Reactie Tuur Elzinga op kabinetsplannen in Voorjaarsnota

Portret Guus Staats
Door Guus Staats 28 april 2023

FNV-voorzitter Tuur Elzinga is niet te spreken over de maatregelen die het kabinet vandaag in het kader van de Voorjaarsnota naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Volgens hem kiest het kabinet wederom voor de kaasschaaf in plaats van investeren in structureel herstel van de groeiende problemen in de samenleving. ‘Het noodzakelijk herstel van vertrouwen in de overheid is hiermee niet geholpen.’

Tuur Elzinga: ‘De overheid moet juist investeren in goede dienstverlening om de schade te herstellen die bezuinigingen in het verleden hebben aangericht. De problemen in zorg, onderwijs of kinderopvang zijn nog lang niet opgelost. Op veel terreinen kampt de overheid met uitvoeringsproblemen. Het vertrouwen in de overheid als probleemoplosser wordt er ernstig door ondermijnd. Maar in plaats van extra investeren wordt de kaasschaaf alweer gehanteerd.’

Kinderopvang

Ook over de plannen om de financiering van de kinderopvang uit te stellen, is Elzinga niet te spreken: ‘Het vorige kabinet viel nota bene over de financiering van kinderopvang, nu schuiven ze de oplossing voor dat probleem wéér verder naar achteren. Dit lijkt een ordinaire bezuiniging op een goede start voor kinderen, onder het mom van een tekort aan mensen. Door uitstel gaan er niet opeens pedagogische professionals uit de lucht vallen. Daarvoor vindt de FNV dat er nú geïnvesteerd moet worden in aantrekkelijk werk in de kinderopvang.’

STAP-budget

Waar iedereen de mond vol heeft van investeren in mensen, is het onbegrijpelijk dat het STAP-budget zonder meer wordt geschrapt. STAP moet wat de FNV betreft worden verbeterd of worden vervangen door een regeling die mensen beter de mogelijkheid geeft om in zichzelf te investeren. Schrappen van de hele regeling is weggegooid geld.

Het kabinet wil het loonkostenvoordeel voor ouderen werknemers afschaffen. Daarbij krijgen werkgevers een bijdrage in het uurloon als ze een 56-plusser aannemen. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt blijken ouderen nog steeds lastig aan een baan te komen. Het probleem is dus niet opgelost. Ook hier kiest het kabinet voor bezuinigen in plaats van verbeteren.

Klimaatbeleid

Voor de FNV is een ambitieus klimaatbeleid van groot belang, maar maatregelen moeten effectief en eerlijk zijn: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Het kabinet zegt dat te willen, maar voorlopig is vooral onduidelijk wat de uitkomsten gaan zijn.

De afgelopen twee jaar hebben laten zien dat extra inkomensondersteuning helpt bij het terugdringen van armoede. Het kabinet zegt niet te willen dat het aantal kwetsbare huishoudens weer toeneemt, maar neemt pas in augustus beslissingen. De FNV pleit voor een snelle, verdere stijging van het minimumloon en het handhaven van de hogere toeslagen.

Ook het Belastingplan komt pas op Prinsjesdag. De FNV wil dat het kabinet niet gaat bezuinigen maar dat bedrijven en vermogenden hun eerlijke deel gaan bijdragen.