Bonden en verzekeringsartsen willen rol verzekeringsarts bij RIV-toets behouden

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 21 maart 2023

Vakbonden FNV, CNV, VCP en verenigingen voor verzekeringsartsen NOVAG en NVVG hebben een petitie en brief aan Tweede Kamerleden aangeboden waarin ze bepleiten dat verzekeringsartsen een rol blijven houden bij de RIV*-toets.

Aanbieden petitie RIV-toets

Bij de RIV-toets bekijkt het UWV, of de werkgever zich voldoende heeft ingespannen voor de re-integratie van de werknemer bij de aanvraag voor een WIA-uitkering. Als de arbeidsdeskundige daarover twijfelt, kan deze de hulp inroepen van een verzekeringsarts.

Buitenspel

De Tweede Kamer bespreekt binnenkort of de RIV-toets moet worden aangepast, waarbij de verzekeringsarts buitenspel komt te staan. Daartoe is een wetsvoorstel ingediend. Het medisch oordeel van de bedrijfsarts kan dan niet meer gecontroleerd worden door een verzekeringsarts. Nu kan nog een loonsanctie aan de werkgever worden opgelegd als blijkt, dat deze zich onvoldoende heeft ingespannen om een werknemer te laten re-integreren. De werkgever moet dan de re-integratie-periode verlengen.

Inkomensval

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘De rechtspositie van de werknemer wordt met deze wetswijziging onaanvaardbaar verzwakt omdat het bindende oordeel van een verzekeringsarts vervalt. Geen enkele werknemer mag alleen afhankelijk zijn van het oordeel van een bedrijfsarts, die door de werkgever wordt betaald. Een onafhankelijke verzekeringsarts móet kunnen beoordelen of de werkgever voldoende heeft gedaan aan de re-integratie, al helemaal in deze tijden van schaarste. Het inkomen van werknemers is ervan afhankelijk; de WIA veroorzaakt een flinke inkomensval. Als de werkgever er met de pet naar heeft gegooid, moet er een sanctie opgelegd kunnen worden. Dat gaan wij vandaag duidelijk maken.’

60 miljoen

Door dit wetsvoorstel nemen de WIA-lasten in totaal met structureel 60 miljoen euro toe. Dat betekent dat er 4000 mensen meer de WIA instromen, die goed hadden kunnen re-integreren. De bonden en verzekeringsartsen vinden dat werkgevers voldoende zijn ontzorgd door zogenaamde ‘ontzorgverzekeringen’. En dit wetsvoorstel komt sowieso te vroeg, omdat een commissie nog uitgebreid naar het hele stelsel van arbeidsongeschiktheid gaat kijken.

Onafhankelijke rol

Wim Van Pelt, voorzitter NOVAG: ‘De politiek denkt misschien dat dit wetsvoorstel de druk op verzekeringsartsen vermindert. Maar 80% van de verzekeringsartsen denkt dat het wetsvoorstel juist zal leiden tot minder re-integratie van zieke werknemers, meer werk voor verzekeringsartsen en meer WIA instroom. Om nog maar te zwijgen over de onzekere rechtspositie en procedures waarin zieke werknemers terecht zullen komen. Laat ons onze onafhankelijke rol vervullen, die is nodig.’

*Re-Integratie-Verslag

Dinsdag 21 maart om 13.30 uur is het manifest en de brief aan de Tweede Kamer aangeboden. Zie hier ook de brief.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.