Internationale dag van solidariteit

Solidariteit met de Iraanse werknemers

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 9 februari 2023

Op 8 februari hebben vakbonden over de hele wereld hun solidariteit betuigd met de Iraanse arbeiders in hun strijd voor menswaardige arbeidsomstandigheden en vrijheid van vereniging.

De vrije vakbonden van Iran

De vrije vakbonden van Iran hebben dringend internationale steun nodig voor hun recht om vrije en onafhankelijke vakbonden op te richten in overeenstemming met de fundamentele arbeidsrechten van de ILO, het gaat dan de vrijheid van organisatie en onderhandelingen. Rechten die de werkende bevolking van Iran vandaag de dag worden ontzegd. FNV spreekt haar steun uit voor de dagelijkse strijd van de Iraanse werknemers tegen onbetaalde lonen, onzeker werk en privatisering.

Vrouw, leven, vrijheid

De FNV is ook solidair met de feministische protestbeweging ‘Vrouw, leven, vrijheid’. Een beweging waarin de vrije vakbonden van Iran een belangrijke rol spelen. FNV staat achter al degenen die rouwen om de honderden jonge demonstranten die zijn omgekomen bij botsingen met het islamitische regime. De buitenwereld mag niet toekijken wanneer eisen voor vrijheid, democratie en fundamentele mensenrechten worden beantwoord met brutaal geweld, gevangenneming en executies.

We dringen er bij Iraanse autoriteiten op aan de mensen- en arbeidsrechten te respecteren en alle gevangen vakbondsleden en andere personen die onterecht in Iran worden vastgehouden, onmiddellijk vrij te laten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.