Samenwerking met KNVB voor betere toekomst arbeidsmigranten Qatar

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 13 oktober 2022

Voetbalbond KNVB en vakbond FNV gaan zich gezamenlijk inzetten om de toekomst van de arbeidsmigranten in WK-gastland Qatar te verbeteren. Beide organisaties waren de afgelopen jaren al afzonderlijk hiermee bezig en hebben besloten om dit na het WK ook verder samen op te pakken.

Ze roepen het kabinet en het Nederlandse bedrijfsleven op ook hun steun te verlenen.

Noch de KNVB, noch de FNV waren voorstander van een WK in Qatar. Gijs de Jong, secretaris-generaal van de KNVB: ‘We merkten dat we dezelfde doelen nastreven en kwamen hierdoor elkaar regelmatig tegen. De KNVB hoopt dat we straks niet alleen de beker mogen optillen, maar dat dit WK er ook aan heeft bijgedragen dat de mensenrechtensituatie in Qatar is verbeterd. Voor dit laatste voeren we al drie jaar intensief gesprekken met mensenrechtenorganisaties, vakbonden, autoriteiten en de ambassade in Qatar. Ook na het WK blijven we ons samen met FNV inzetten voor een betere toekomst van de arbeidsmigranten. We roepen het kabinet en het bedrijfsleven op zich hier ook hard voor te maken, want duidelijk is geworden dat je samen meer bereikt dan alleen’.

Verbeteringen

FNV is samen met haar internationale partner BWI (Building and Wood Workers International in Zwitserland) al sinds 2010 betrokken bij de problematiek in Qatar en staat in persoonlijk contact met de arbeidsmigranten. Petra Bolster, internationaal secretaris van de FNV: ‘Door deze inzet en die van de Supreme Committee hebben er hervormingen plaatsgevonden in Qatarese wet en regelgeving, waardoor de rechten van migrantenwerkers zijn verbeterd. Dit geldt met name voor de arbeiders die werken aan de WK stadions en waar de Supreme Committee toezicht op houdt. Zo mag er niet meer tijdens de heetste uren van de dag in de zon worden gewerkt, is er een minimumloon ingevoerd, kunnen arbeidsmigranten nu wel overstappen naar andere werkgevers en wordt uitbetaling van salarissen digitaal gemonitord. Nu is het cruciaal dat deze geboekte vooruitgang zich verspreid over het héle land, want het nakomen van de nieuwe wetten gebeurt nog niet door alle werkgevers. Ook het Nederlandse bedrijfsleven, dat miljoenen heeft verdiend aan de bouwprojecten rondom het WK in Qatar, zou zich, samen met ons, daarvoor kunnen inzetten. Denk aan: BAM, Frijns Staal, Royal HaskoningDHV, baggerbedrijf Boskalis of ingenieursbureau Arcadis.’

Migrantencentra oprichten

De FNV, internationale vakbonden en nu ook de KNVB maken zich onder meer hard voor de oprichting van migrantencentra in Qatar die zich volledig richten op de rechten van de arbeidsmigranten. Kortom een veilige plek waar arbeidsmigranten terecht kunnen met hun vragen en klachten ook ná het WK.

FNV en mensenrechtenorganisaties hebben eerder met de KNVB besproken wat het als nationale voetbalbond het beste kan doen om de arbeidsmigranten in Qatar te helpen. Dat bleek te zijn: zich publiekelijk uitspreken tegen de misstanden, instanties aanspreken, coalities vormen en tijdens het WK van lokale leveranciers eisen dat zij alle nieuwe wetten nakomen. Dat advies is door de KNVB opgevolgd. Het Nederlands elftal heeft zich ook publiekelijk uitgesproken voor verandering. Slechts vijf van de ruim tweehonderd landenteams die aan de WK-kwalificaties deelnamen hebben dit gedaan.

WK Qatar

De 22e editie van het WK voetbal voor mannen vindt van 20 november tot en met 18 december plaats in Qatar. 32 landen nemen deel aan dit WK. Nederland doet voor het eerst sinds 2014 weer mee aan dit mondiale eindtoernooi.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.