FNV vraagt Tweede Kamer om andere invulling STAP- budget

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 19 oktober 2022

Vakbond FNV roept de Tweede Kamer op om het STAP- budget toegankelijker te maken. Nu geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De FNV vindt dat het STAP-budget moet kunnen worden ingezet voor meerjarige opleidingen. En het moet veel gerichter worden uitgegeven aan ‘erkende’ opleidingen. Uit een enquête onder ruim 600 FNV-leden blijkt een grote ontevredenheid over de organisatie van het STAP-budget.

Donderdag 20 oktober vindt er een commissiedebat plaats over het arbeidsmarktbeleid, waarbij het STAP-budget een van de agendapunten is. Bas van Weegberg, Lid Dagelijks Bestuur FNV: ‘Uit onze enquête blijkt dat mensen die het STAP-budget willen aanvragen urenlang in de wachtrij staan en zodra ze eindelijk aan de beurt zijn, horen dat het budget op is. Ook behoren veel goede opleidingen, zoals in de zorg, het onderwijs en de techniek niet tot de mogelijkheden. Bovendien komen mensen die een meerjarige opleiding willen volgen niet in aanmerking, zoals ten tijde van de fiscale scholingsaftrek wel het geval was.’

STAP-budget is laagdrempeliger dan fiscale scholingsaftrek

De FNV wil niet terug naar het oude systeem van de fiscale scholingsaftrek, want het huidige STAP-budget is een stuk laagdrempeliger. Wel vindt de bond dat het anders moet worden georganiseerd: breder toegankelijk voor iedereen, met meer gerichte erkenning van opleidingen en meer laagdrempelige ondersteuning. Van Weegberg: ‘Als je het zo regelt sluit het STAP budget beter aan bij de behoefte van de arbeidsmarkt en stelt het mensen daadwerkelijk in staat hun arbeidsmarktpositie te verbeteren.’

Brief aan Tweede Kamer met aanbevelingen

In een brief aan de Tweede Kamer doet de FNV een aantal aanbevelingen, waaronder: werk toe naar een systeem gebaseerd op leerrechten in plaats van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Garandeer bij meerjarige opleidingen het budget ieder jaar voor de duur van de studie. Honoreer in een nieuwe opzet alleen opleidingen met een diploma of certificaat dat erkend is door het ministerie van OCW, de sector of de branche. En faciliteer naast het UWV ook andere organisaties om ondersteuning te bieden bij de aanvraag van het STAP-budget.

Enquête resultaten

32% van de geënquêteerden was nog niet gestart met de cursus van het STAP-budget. 32% is tevreden over de inhoud van de cursus, 18% had er meer van verwacht en 3% vond het helemaal niets. Mensen waren vooral ontevreden over het examen. Dat was te weinig gericht op de praktijk, terwijl dat wel was toegezegd.

Eenderde van de invullers zou de activiteit ook zonder het STAP budget hebben gedaan. De belangrijkste reden waarom mensen geen gebruik hebben gemaakt van STAP is dat het budget op was toen ze aan de beurt waren (48%) of omdat de door hen gewenste cursus niet in aanmerking komt voor STAP-geld (13%). 10% gaf aan dat de door hen gewenste opleiding veel duurder is dan het STAP budget en ruim 7% wist niet hoe het budget aan te vragen. Ook gaven geënquêteerden aan dat ze geen tijd hadden om onder werktijd uren in de digitale wachtrij te staan; of dat ze de procedure te ingewikkeld vonden.

Een greep uit de suggesties voor verbetering van STAP

‘Stap budget is veel te weinig voor een goede opleiding of bijscholing. Stap is leuk voor een cursusje maar niet voor een gedegen opleiding’

‘Ik zou graag willen dat reguliere hbo-opleidingen beter toegankelijk worden voor mensen die geen studiefinanciering meer ontvangen. Ook omdat juist deze opleidingen zorgen voor betere arbeidsmogelijkheden’

‘Maak als overheid het behalen van een startkwalificatie voor volwassenen haalbaar’.

‘Het is een loterij en dat is niet gepast‘

De regering gooit een stuk brood in de leeuwenkooi en de snelste leeuw gaat er met de buit vandoor en de rest heeft het voor het nakijken.

‘Voorheen kon ik mijn studiekosten aftrekken via de belasting. Nu betaal ik het zelf, omdat ik afhankelijk ben van het moment dat de subsidie wordt aangeboden en niet door de wachtrij heen kwam. Daarnaast komt niet iedere opleider in aanmerking.

Ook vinden velen dat de overheid kritischer moet zijn op geschikte opleidingen en onzin opleidingen moet schrappen. Zoals zweverige coaching of crypto cursussen.

‘Het huidige systeem moet anders. Dit leidt te veel tot prikkels voor opleiders om de kosten voor een cursus of training te verhogen’.

‘Het STAP-Budget is een farce. Elk instituut bedenkt een masterclass die je gratis mag doen met het STAP’