Koopkrachtmaatregelen stap in goede richting, maar onvoldoende

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 31 augustus 2022

De FNV vindt de verhoging van het wettelijk minimumloon met 10% per 1 januari 2023 een stap in de goede richting, maar niet voldoende. Met deze verhoging krijgen niet alleen mensen met een minimumloon, maar ook uitkeringsgerechtigden en AOW’ers een hoger inkomen.

Ook de andere koopkrachtmaatregelen die het kabinet heeft aangekondigd zijn dringend nodig om de pijn in de portemonnee te verzachten. Maar de noodzaak van een loongolf blijft onverminderd groot.

14 euro

FNV voorzitter Tuur Elzinga: ‘Het kabinet reageert terecht op de koopkrachtdreun die veel mensen in problemen brengt. We weten nog niet precies hoe alle maatregelen bij elkaar uitpakken voor mensen met een lager inkomen, omdat het precieze pakket en de doorrekening nog niet bekend is. Maar aangezien de boodschappen alleen al meer dan 10% duurder zijn geworden dit jaar en de energierekening nog heel veel meer, is 10% verhoging van het minimumloon per 1 januari zeker te weinig. Het minimumloon was voor de inflatie begon op te lopen al bij lange na niet genoeg voor een leefbaar inkomen. Het moet naar minstens 14 euro per uur.’

Loongolf nodig

‘Ook komt het pakket per 1 januari voor velen te laat om schulden te voorkomen. Veel mensen, ook met een middeninkomen, zien op dit moment al dat zij niet meer kunnen rondkomen wanneer hun energierekening explodeert. Zij merken nu al dagelijks dat zij weer minder boodschappen kunnen doen. De koopkrachtdreun van dit jaar wordt niet gerepareerd. Wij roepen werkgevers dan ook op om de lonen flink te verhogen en niet achterover te leunen omdat de inkomstenbelasting straks wat wordt verlaagd. Wij zullen met onze leden blijven knokken voor een loongolf om de gestegen prijzen te compenseren.’