Eerste stap regulering uitzendsector met verplichte certificering

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 5 juli 2022

FNV is positief over het wetsvoorstel ‘Verplichte certificering bij ter beschikking stellen van arbeidskrachten’, dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het wetsvoorstel is de eerste uitwerking van het advies ‘Geen tweederangsburgers’ van de commissie Roemer over de uitzendsector.

Met de verplichte certificering wordt de drempel verhoogd om een uitzendbureau te beginnen. Zo wordt de uitzendmarkt meer gereguleerd.

Einde aan wildwest

FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha: ‘We hebben ons flink ingespannen voor deze verbeteringen. Deze stappen vooruit moeten het wildwest aan zogenaamde uitzendbureaus beteugelen. Uiteindelijk moet dit leiden tot betere lonen en betere werkomstandigheden voor uitzendkrachten. Zij zijn nu vaak te kwetsbaar en zien hun rechten ondermijnd worden door uitzendbureaus en de bedrijven waar ze het werk doen. Dat geldt ook arbeidsmigranten. Zij worden regelmatig zo uitgebuit dat zij het werk hier volkomen terecht niet willen blijven doen.’

Goede handhaving

Uitzendbureau’s moeten een certificaat hebben vanaf 2025. Bedrijven die uitzendkrachten willen inhuren, kunnen dat ook alleen bij deze gecertificeerde uitzendbureau’s doen. De Arbeidsinspectie controleert hier zowel uitzendbureau’s als bedrijven op, meteen vanaf de invoering van de wet in 2025. Boufangacha: ‘Voor ons is van belang dat er goede handhaving komt en dat adequaat wordt opgetreden als bedrijven constructies gaan verzinnen om onder de certificering uit te komen.’

Juiste loon

Hiermee komt een einde aan de vrijwillige certificering via SNA (Stichting Normering Arbeid). Daar zijn  de vakbonden in 2016 al uitgestapt, omdat er nauwelijks onderscheid tussen wel en niet gecertificeerde uitzendbureau’s was. In het nieuwe verplichte certificeringssysteem komt er controle op het juiste loon.

Bevoegdheid ontnemen

De overheid kan niet goed functionerende private inspectie-instellingen de bevoegdheid ontnemen om nog voor de verplichte certificering te mogen controleren.
Daarnaast is er een aantal eisen toegevoegd aan de oude SNA-norm en is voor andere bestaande SNA-eisen een betere controle afgesproken.