Gemeenteraadsverkiezingen 2022

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 24 februari 2022

Op woensdag 16 maart vinden er in de meeste gemeentes in Nederland weer raadsverkiezingen plaats. Belangrijk, want het beleid van de gemeentes is van grote invloed op het leven van ons allemaal.

De FNV organiseert volop activiteiten rond deze gemeenteraadsverkiezingen.
Er vinden meer tientallen verkiezingsbijeenkomsten plaats en 25 puzzelacties.

De FNV wil een menswaardige samenleving die mensen gelijke kansen biedt en waar mensen met respect behandeld worden. Dat komt niet vanzelf, daarom zetten de leden van FNV zich hier voor in, niet alleen op de werkvloer, maar ook in de gemeenten.

Tienpuntenplan

De volgende 10 punten.zijn voor de FNV hierbij leidend:
1. Bestaanszekerheid
2. Energietransitie
3. Aanbesteden
4. Werkgelegenheid
5. Sociaal Ontwikkelingsbedrijf
6. Ondersteuning van uitkeringsgerechtigden
7. Zorg en hulp
8. Jeugdzorg
9. Arbeidsmigranten
10. Basisvaardigheden

Het volledige 10-puntenplan en de uitleg per onderwerp vind je hier.

Verkiezingsdebatten

DATUM  LOCATIE
3 maart 2022 Venlo, Hotel Wilhelmina, Kaldenkerkerweg 1, 5913 AB Venlo
3 maart 2022 Venray
8 maart 2022 Hilversum/ Huizen/ Gooise Meren
9 maart 2022 Oss
9 maart 2022 Helmond
10 maart 2022  Dordrecht, Vakbondshuis Dordrecht, Spuiboulevard 422, 3311 GR
10 maart 2022 Eemland, De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2, Amersfoort
11 maart 2022  Alkmaar, Bibliotheek Kennemerwaard, Gasthuisstraat 2, 1811 KC
12 maart 2002 Leiden, vakbondshuis Leiden, Rooseveltstraat 55 (Het debat wordt live uitgezonden via Unity TV kanaal 40 (Ziggo) of 1412 (overige providers). Ook online te volgen via www.unity.nu)

Puzzelacties

Door het hele land vinden er puzzelacties plaats. De FNV wil graag van jou weten wat jij belangrijk vindt in jouw, zodat we daarmee het gemeentelijke sociale beleid kunnen beïnvloeden. Deze boodschap kan van alles zijn. Als het maar gaat over werk, inkomen, zorg en betaalbaar wonen. Verzin een vakbondsboodschap die jouw wens goed weergeeft. Je mag jouw wens op een puzzelstukje schrijven. Al jullie wensen maken de puzzel voor iedere gemeente compleet. De kandidaat-gemeenteraadsleden krijgen de volledige puzzel.