EU-richtlijn voor verantwoord ondernemen gepubliceerd

FNV: goed nieuws maar meer ambitie is nodig

Door Redactie 24 februari 2022

Op 23 februari 2022 publiceerde de Europese Commissie een voorstel voor een nieuwe richtlijn, gericht op wereldwijd verantwoord ondernemen. FNV en Mondiaal FNV zijn blij dat stappen worden gezet om op Europees niveau aan verantwoord ondernemen te werken maar meer ambitie is nodig om tot effectieve wetgeving te komen

drie vuisten bij een wereldbol

Het is voorstel is gericht op Europese bedrijven en bedrijven die aan de Europese markt leveren. Onder de nieuwe wet zijn zij verplicht de risico’s op mensenrechtenschendingen, milieu of dierenwelzijn in kaart te brengen en te bestrijden. Daarnaast moeten slachtoffers een rechtsgang kunnen maken.

Groeiend aantal bedrijven valt onder de wet
De FNV en Mondiaal FNV zijn blij dat de Europese Commissie nu initiatief neemt. Dat bedrijven met meer dan 500 werknemers aangesproken gaan worden is een goed voornemen. Over 2 jaren volgen bedrijven met een aantal werknemers vanaf 250, als ze in risicosectoren opereren. Ook toeleveranciers zijn in beeld; van bedrijven wordt verwacht dat ze hun contracten met hun leveranciers aanpassen.

Gedegen, objectief toezicht is nodig
De vakbond heeft ook kritiek: het duurde lang voordat de Europese Commissie met dit voorstel kwam, de publicatie ervan is meerdere malen uitgesteld. Intussen zijn lidstaten ofwel al met wetgeving toegerust, of ze bereiden die nu zelf voor. De OESO Richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen worden als basis voor dit voorstel gebruikt, maar die gaan zelf vele malen verder: alle bedrijven moeten zorgvuldig opereren inclusief hun toeleveringsketens. En veilige havens bestaan volgens de OESO Richtlijnen niet, dus een mooi contract is geen garantie. Alleen gedegen, objectief toezicht dat ook nagaat dat er in de productielanden verantwoord wordt gewerkt, geeft uiteindelijk het juiste beeld. Petra Bolster, lid van het FNV Dagelijks bestuur: “De EU is het aan haar stand verplicht om met een meer ambitieus voorstel te komen. Internationaal afgesproken richtlijnen kunnen niet door wetgeving worden verkwanseld. Dat is voor een belangrijk deel wèl wat hier gebeurt. “

Vervolgstappen: FNV en Mondiaal blijven met internationale partners druk uitoefenen
Het Europese Parlement heeft zelf een voorstel gedaan dat veel beter tegemoetkomt aan wat de OESO Richtlijnen voorschrijven. In een onderhandeling tussen regeringsleiders en het parlement komt er uiteindelijk een definitieve tekst voor een richtlijn tot stand. De FNV en Mondiaal FNV blijven alert en zullen in samenwerking met de Europese partnerorganisaties druk blijven uitoefenen. Een betere richtlijn moet mogelijk zijn.