Misstanden “The Voice” zijn geen incident

portret José Kager
Door José Kager 21 januari 2022

FNV is geschokt over de gebeurtenissen bij The Voice die aan het licht zijn gekomen door het programma BOOS.  Vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Het blijft verbijsterend wat deze vrouwen, soms op heel jonge leeftijd, hebben meegemaakt en dat niemand heeft ingegrepen. Juist wanneer er sprake is van machtsverschillen, moet het beleid op orde zijn en actief worden nageleefd. Dat lijkt hier totaal niet gebeurd, hoewel men al jaren wist van de misstanden.’

metoo

Volgens de vakbond is er sprake van een structureel probleem. Seksuele intimidatie en seksueel geweld komen op alle werkvloeren en in alle sectoren voor. 1 op de 3 vrouwen krijgt ooit op het werk te maken met seksuele intimidatie of geweld. Uit recent FNV-onderzoek bleek dat bijna 1 op de 10 vrouwen in de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met fysiek geweld of intimidatie.

Jong: ‘Bijna vijf jaar na #Metoo is er op de werkvloer nog te weinig veranderd. Wij pleiten daarom voor een urgente en hardere aanpak van dit probleem. Slachtoffers kunnen nooit, maar dan ook nooit, hiervoor verantwoordelijk worden gemaakt. Werkgevers hebben de plicht om te zorgen voor een veilige werkplek en om werknemers te beschermen tegen seksuele intimidatie. Maar een onafhankelijke en goed opgeleide vertrouwenspersoon is nog steeds niet verplicht. Eén van de dingen die snel moeten veranderen.’

ILO Verdrag 190

Ook pleit de vakbond voor een snelle verscherping van wetgeving. In 2019 heeft de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) het verdrag 190 Geweld en intimidatie in de wereld van werk aangenomen.  Dit verdrag zou voor Nederland een grote verbetering betekenen in de aanpak van seksuele intimidatie op werk. Het verdrag verplicht lidstaten zorg te dragen voor laagdrempelige, veilige, eerlijke en effectieve procedures voor geweld en intimidatie op het werk. Voor werknemers, maar ook voor iedereen op de werkvloer zoals leveranciers of deelnemers in het geval van "The Voice". Dit gaat verder dan het huidige Nederlandse beleid, daar mogen bedrijven zelf hun aanpak kiezen.

Het ILO-verdrag is bijna drie jaar later nog steeds niet omgezet in Nederlandse wetgeving. De FNV roept de nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op om het verdrag snel te ratificeren en daarmee te zorgen voor aangescherpte wetgeving op het gebied van geweld en intimidatie.

Werkzaam in media en jouw verhaal vertellen?

FNV Media en cultuur heeft een meldpunt in het leven geroepen voor het verzamelen van grensoverschrijdend gedrag in de mediasector. Je kunt nu een melding doen bij het meldpunt ongewenst gedrag

Vertrouwenstelefoon

Wil je ook met een onafhankelijk iemand praten over wat jou is overkomen? Neem dan contact op met Vertrouwenstelefoon van de FNV. De Vertrouwenstelefoon biedt een luisterend oor en we geven je advies en informatie over mogelijk door jou te nemen vervolgstappen. De Vertrouwenstelefoon is bereikbaar van ma. t/m do. tussen 19.00- 21.30 uur via 088-3680333. Kijk voor meer informatie op fnv.nl/vertrouwenstelefoon