Geen voortgang cao Supply, Heineken wil alles centraal

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 6 december 2021

FNV heeft het cao-overleg met Heineken Supply op 6 december afgebroken, omdat Heineken, vooruitlopend op een ‘totaalpakket’, géén afspraken wil maken die financiële consequenties hebben. Heineken wil alle onderwerpen die geld kosten pas bespreken op het overleg van 14 december. Daarmee heeft het ‘decentrale’ cao-overleg Supply weinig toegevoegde waarde meer.

Geen duidelijkheid over vergoeding woon-werkverkeer Vrumona

FNV heeft voorgesteld om de woon-werk-vergoeding voor Vrumona gelijk te maken aan die van HNS. Bij Vrumona wordt nu tot 30 kilometer vergoed, bij HNS tot 50 kilometer. FNV heeft op 6 december om duidelijkheid gevraagd of Heineken/Vrumona dit wel of niet gelijk wil trekken. Die duidelijkheid weigert de werkgever te geven, tot groot ongenoegen van FNV. De werkgever wil dit onderwerp, waarvan de kosten wat FNV betreft relatief beperkt zijn, alléén bespreken op het afsluitende overleg op 14 december. Bij gebrek aan helderheid van de kant van Heineken/Vrumona, ziet FNV geen andere mogelijkheid om dan álles maar te bespreken op 14 december. Op 6 december zijn verder alleen wat inhoudelijke tekstvoorstellen besproken met geen of een zeer geringe financiële impact.

Loon/loongebouw op 14 december

Het afsluitende cao-overleg is op 14 december. Daar komen dan alle cao-onderwerpen samen. De belangrijkste gespreksonderwerpen worden de loonsverhoging en het al dan niet gelijktrekken van het loongebouw. Zoals bekend wil Heineken de loongebouwen van Commercie en Supply de komende twee jaar bevriezen. Zo wordt het gat met de cao Group verkleind. Heineken biedt een loonsverhoging van 1% tot 1,5% per 1-1-2022 en 1,5% per 1-7-2023 (tweejarige cao). Dat is fors onder inflatieniveau. Medewerkers bij HNS en Commercie die aan de max van hun schaal zitten krijgen als het aan Heineken ligt een ‘persoonlijke functietoeslag’ en geen echte loonsverhoging.

Uitkomst ledenraadplegingen

FNV heeft in november tien ledenbijeenkomsten georganiseerd om met leden bij Supply, Commercie en Group te bespreken welk mandaat de leden FNV meegeven t.a.v. de gesprekken over loon en loongebouw. Dat mandaat is helder: de leden gaan niet akkoord met het bevriezen van het loongebouw en met een ‘persoonlijke functietoeslag’ i.p.v. een ‘echte’ loonsverhoging. Ook hebben de leden zich duidelijk uitgesproken over welke loonsverhoging minimaal op tafel moet komen. FNV zal zich de 14de hard maken om hierover goede cao-afspraken te maken.

Op naar 14 december

Op basis van de voorgaande overleggen, ziet FNV het laatste cao-overleg echter erg somber in. In de eerste plaats houdt Heineken tot nu toe onverkort vast aan de slechte voorstellen t.a.v. loon en loongebouw. Heineken blijft maar benoemen dat er weinig in het vat zit de komende jaren. In de tweede plaats blijkt nu dat op ‘decentrale’ tafels ook geen voortgang geboekt kan worden t.a.v. onderwerpen die geld kosten. Dat maakt dat er nu een enorme druk komt te staan op de 14de om álles te regelen. Daar zal ook de RVU-regeling worden besproken, ook dat is immers een onderwerp met financiële consequenties.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.