EU brengt hoger minimumloon dichterbij

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 11 november 2021

Het Europees Parlement zette vandaag een belangrijke stap naar een eerlijk minimumloon en een betere bescherming van werknemers. Het nam het voorstel van rapporteurs Radkte en Jongerius voor ‘toereikende minimumlonen’ aan.

voor14

'Nederland kan nu niet achterblijven’, reageert Petra Bolster, lid Dagelijks Bestuur FNV verheugd. ‘Dit voorstel steunt de FNV-strijd voor een minimumloon van 14 euro én versterkt de positie van vakbonden. Collectief onderhandelen loont!’

Minimumloon moet in Nederland naar 14 euro

Het minimumloon is in Nederland jarenlang achtergebleven bij de stijging van de welvaart, waardoor schoonmakers, thuiszorgmedewerkers, pakketbezorgers en andere essentiële werkers nauwelijks rondkomen van hun loon. Het Europese voorstel stelt dat overheden voortaan moeten toetsen of het minimumloon wel voldoet aan de norm om rond te kunnen komen. Bolster: ‘Volgens de gangbare normen die het voorstel noemt, is het huidige Nederlandse minimumloon van iets meer dan 10 euro veel te laag en moet het worden verhoogd naar 14 euro.’

EU-voorstel versterkt positie vakbonden

Het voorstel heeft verder als doel om de vakbondsrechten en arbeidsverhoudingen te verbeteren. Werknemers die actief zijn voor een vakbond mogen niet geïntimideerd worden door hun werkgever. FNV-bestuurder callcenters Elly Heemskerk: ‘Nu medewerkers van callcenters vaak thuiswerken, kunnen we hen niet meer buiten de poort aanspreken. Het helpt enorm als we binnen de bedrijven eens in de zoveel tijd toegang hebben tot de kantine en een eigen (digitale) ruimte/plek hebben om vakbondsinformatie te delen. Uiteindelijk is een cao hét beste middel voor hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden en zonder toegang is het lastig onderhandelen.’

Cao voortaan leidend bij overheidsopdrachten

Het voorstel bevat ook maatregelen tegen sociale misstanden bij overheidsopdrachten en aanbestedingen. Vakbonden mogen voortaan vanaf de start actief aan tafel, om de arbeidsvoorwaarden van werknemers in de projecten goed te borgen. Daarbij is de cao leidend bij de uitvoering van overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten. Zo kan niet selectief worden ‘geshopt’ naar de goedkoopste cao. FNV bestuurder Bouwen en Wonen, Ellen Hoeijenbos: ‘In een sector waar de marges laag zijn, de concurrentie moordend en goedkoop uitbesteden de norm is, zijn goede arbeidsvoorwaarden sluitpost op de begroting. Het is de hoogste tijd voor andere prioritieten in het aanbestedingsproces.’

Leefbaar loon voor iedereen

De FNV blijft zich de komende maanden met Europese vakbonden in zetten om de voorstellen van de beide rapporteurs werkelijkheid te laten worden. Want een leefbaar loon, moet voor iedereen in de EU én in Nederland het uitgangspunt zijn.