Reactie FNV op formatie: hoop dat urgente problemen nu worden aangepakt

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 30 september 2021

De formatie lijkt een nieuwe fase in te gaan. De FNV hoopt dat nu de urgente problemen op het gebied van de ongelijkheid op de arbeidsmarkt, klimaat en wonen eindelijk kunnen worden aangepakt. Tegelijkertijd is de FNV erg terughoudend.

government

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat een kabinet met dezelfde samenstelling als het vorige nu wél deze al veel langer bestaande en structurele problemen voortvarend aan zal pakken? Er moet ongelofelijk veel gebeuren in Nederland. Sinds maart hebben deze partijen vooral blokkades opgeworpen, terwijl we eigenlijk geen dag langer kunnen wachten met het realiseren van een eerlijkere arbeidsmarkt. Met de vaste baan weer als de norm, een hoger minimumloon, meer zekerheid voor werkenden, sterke publieke sectoren en de versterking van het sociale vangnet. Daarvoor is in potentie veel breder draagvlak dan de partijen die nu eindelijk inhoudelijk met elkaar in gesprek gaan.’

De FNV zal elk nieuw kabinet uiteindelijk beoordelen op het daadwerkelijk gerealiseerde beleid.