Investeren in mensen en herstel van de samenleving ontbreken in troonrede

Laat 2022 geen verloren jaar worden

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 21 september 2021

Vakbond FNV is onaangenaam verrast dat arbeidsmarkt en koopkrachtherstel de grote afwezigen waren in de Troonrede.

geld

‘Het economisch herstel verloopt voorspoedig, maar voor te veel mensen is er nog geen zicht op zeker werk met een fatsoenlijke beloning en zeggenschap. Er klonk een bedankje voor al die mensen in cruciale beroepen, maar geen keihard noodzakelijke verbetering van hun arbeidsvoorwaarden en verlaging van de onhoudbare werkdruk,’ zegt FNV-voorzitter Tuur Elzinga in een reactie op de Troonrede vandaag.

Arbeidsmarktproblematiek nu aanpakken

Naast grote problemen op het gebied van klimaat en wonen, zijn er óók urgente problemen op de arbeidsmarkt en binnen de publieke sectoren. Niets doen gaat ten koste van de werkenden en de samenleving. Het kabinet mag dan demissionair zijn, maar de Tweede Kamer is dat niet. Wij roepen de Kamer daarom op om deze problemen nú aan te pakken’.

Elzinga: ‘Start nu met het investeren in de brede welvaart, met een eerlijke arbeidsmarkt, met de vaste baan weer als norm, een hoger minimumloon, meer zekerheid voor werkenden, sterke publieke sectoren, versterking van het sociale vangnet en een duurzaam herstel uit de crisis.’

Achterstallig onderhoud van publieke sectoren

Vakbond FNV vraagt de Tweede Kamer om een visie en een langjarig investeringsprogramma in de publieke diensten. Eindeloos afknijpen van sectoren als het onderwijs, de zorg en de veiligheid hebben gezorgd voor structurele personeelstekorten die steeds verder oplopen, omdat mensen die sectoren verlaten door lage lonen en hoge werkdruk.

Elzinga: ‘Helaas moeten we constateren dat het kabinet na decennia achterstallig onderhoud wederom niet verder komt dan hap-snap beleid, zonder een visie om problemen op te lossen. Die visie is nodig, want investeren in professionals loont altijd. Een grote inhaalslag is nodig zodat er voldoende collega’s, een eerlijk salaris en ruimte voor de professionals komt.  Zeker in de zorg wordt het nu nijpend: afdeling worden gesloten en de wachttijden lopen flink op.’

Verhoging wettelijk minimumloon

Het wettelijk minimumloon moet volgens de vakbond snel omhoog, ook daar is al lang een breed draagvlak voor. Elzinga: ‘Bij een oplopende inflatie is het nodig dat het kabinet de koopkracht stut, zeker aan de basis. Dit zal een groot verschil maken voor veel van die cruciale werkers die in de coronacrisis hebben laten zien onmisbaar te zijn. Mensen in de zorg, kinderopvang, schoonmaak, supermarkten en distributiecentra. Maar het zal ook de koopkracht van uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden aanzienlijk verbeteren.’ FNV pleit voor een eerste stap in 2022 richting een wettelijk minimumloon van 14 euro.

Indexatie pensioenen in 2022

Verder wil de FNV dat de pensioenen in 2022 worden geïndexeerd. Door het nieuwe pensioenakkoord mogenn pensioenfondsen met een dekkingsgraad boven de 105 in 2022 weer indexeren. De uitstel van de invoering van de nieuwe pensioenwetgeving blokkeert dit. Dat gaat ten koste van de koopkracht van (toekomstig) gepensioneerden. FNV roept de politiek, die verantwoordelijk is voor de uitstel, snel met soepeler afspraken te komen zodat in 2022 alsnog kan worden geïndexeerd.

Lees hier de brief met de oproep aan de Tweede Kamer