Dag van de Onmisbaren: cruciale werkers eisen meer loon, collega’s en een standbeeld

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 23 september 2021

Ruim duizend mensen in onmisbare, cruciale beroepen uit verschillende sectoren voeren zaterdag 25 augustus actie in Rotterdam. Vakbond FNV, die de actiedag organiseert, wil dat er meer respect en waardering komt voor de 3.2 miljoen werknemers in cruciale beroepen in Nederland.

Kitty gehandicaptenzorg

Niet alleen applaus, maar een goed loon – minimaal 14 euro per uur – voldoende collega’s om het werk te doen en meer zeggenschap en zekerheid van werk. Bovendien eisen zij een standbeeld voor de onmisbare beroepen, zodat niemand kan vergeten wie ons land overeind houden.

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: ‘De mensen in de zorg, kinderopvang, openbaar vervoer, onderwijs, schoonmaak, afval, supermarkt, distributie, pakketbezorging en al die andere cruciale werkers stonden in de frontlinie toen het nodig was om het land te laten draaien. Maar deze groep werknemers heeft te vaak een laag loon, hoge werkdruk en veel onzekerheid. En terwijl de welvaart in onze samenleving in de afgelopen jaren weer verder steeg, kregen zij een steeds kleiner stuk van de koek. Daarom zeggen wij zaterdag: applaus is mooi, maar daar kun je geen boodschappen mee kopen. Er moet meer loon en collega’s bij.’

Officieel onmisbaar, maar vaak onzichtbaar en ondergewaardeerd

De overheid heeft de cruciale beroepen officieel als onmisbaar bestempeld, maar in de praktijk zijn zij vaak onzichtbaar en ondergewaardeerd. Dat schopt veel werknemers in cruciale beroepen tegen het zere been. Zo ook schoonmaker Khadija Hyati: ‘Afgelopen jaar is er zo hard voor ons geklapt. We kregen complimenten en mooie woorden uit Den Haag. En ook deze week nog benadrukte de Koning hoe blij hij met ons is. Dat is allemaal prachtig, maar zolang onze lonen niet omhoog gaan, kunnen veel van mijn collega’s amper rondkomen van hun fulltime baan.’

Gehandicaptenbegeleider Kitty van Blankers: ‘Ik ben ongelooflijk trots op mijn vak en m’n collega’s. Maar door de hoge werkdruk verliezen we collega’s en wordt de kwaliteit van ons werk uitgehold. Wij zorgen graag voor anderen, maar in Den Haag zorgen ze niet goed voor ons.’

Programma

Sprekers op de Dag van de Onmisbaren zijn onder andere vier burgemeesters, waaronder de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, schrijver en voormalig vicepremier Jan Terlouw, Tweede Kamerleden Renske Leijten en Pieter Omtzigt. Ook FNV-voorzitter Tuur Elzinga zal een bijdrage verzorgen, net als mensen uit meer dan 10 cruciale sectoren, zoals de zorg, onderwijs, schoonmaak, afvalverwerking en de kinderopvang. Aan het einde van het programma zal er een indrukwekkend, bijzonder kunstwerk worden onthuld, ter ere van de onmisbare beroepen in onze samenleving.