Update over de rechtszaak van de FNV tegen Uber

We gaan samen naar Den Haag!

Door Redactie 19 augustus 2021

Op 29 juni diende in Amsterdam de rechtszaak van de FNV tegen Uber. De FNV stelt dat Uber een Taxiwerkgever is en eist dat Uber de Taxi-cao toepast én de chauffeurs ook conform deze cao (na)betaalt. Uber houdt vol dat zij slechts een technologieplatform is. De rechter stelde een aantal kritische vragen, vooral aan Uber. De vraag is nu hoe de zaak wordt beoordeeld.

Uber

Hoe nu verder

In aanloop naar deze dag en ongeacht de uitspraak van de rechtszaak, zitten we niet stil. We zijn druk met het verzamelen van meer data van verschillende chauffeurs en gedetailleerde proefberekeningen van wat chauffeurs nu echt zijn misgelopen. Een tijdrovend klusje. Wat Uber de chauffeurs en de rechter voorhoudt is - zoals bekend - één grote leugen. Wij zijn bezig om op een rij te zetten hoe het echt zit. Nu alvast geldt: sla al je eigen data goed op (fiscale maandoverzichten, weekoverzichten en BCT-gegevens). Dit is belangrijk als je ooit nabetaling gaat claimen! Vragen? Neem contact op via platformwerk@fnv.nl.

We gaan samen naar Den Haag!

De uitspraak op 13 september (zou eerst op 30 augustus zijn maar de uitspraak is uitgesteld) is een kans om opnieuw de aandacht te vestigen op de praktijken van Uber en de gevolgen hiervan voor jullie: de chauffeurs. We bereiden daarom de volgende actie voor: we gaan samen naar Den Haag!

Daar beschikken ze over verschillende concrete middelen om Uber’s foute praktijken aan banden te leggen en jullie positie te verbeteren (aanpak schijnzelfstandigheid, aanpassing wp2000 en een vast contract onder cao als norm). De exacte dag en invulling van de actie wordt binnenkort bekend en laten we jullie zo snel mogelijk weten.

Druk opvoeren

Om de druk op te kunnen voeren geldt: hoe meer chauffeurs meedoen, hoe sterker we staan. Dit is het moment! Chauffeurs in verschillende landen staan op en ook in Nederland moeten we de handen ineen slaan. Deel deze nieuwsbrief met andere Uber-chauffeurs die je kent en sluit je aan! Word lid via www.fnv.nl/driversunited en mail ons je naam en telefoonnummer via platformwerk@fnv.nl. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.